Wat voor spaarpot meenemen?

Overige vragen die niet in de andere categorieën thuispassen
Post Reply
lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Wat voor spaarpot meenemen?

Post by lver » 21 Mar 2015, 20:58

Hallo allemaal,

Wij zijn aan het berekenen wanneer we ongeveer zouden kunnen vertrekken als PR, en dat heeft behalve met het papierwerk natuurlijk ook met de financiën te maken. We willen goed voorbereid zijn op een minder dan soepele start, en dus zeker rekening houden met bv. zes maanden geen werk hebben zonder in de financiële problemen te komen. Maar er zijn natuurlijk nog meer opstartkosten om rekening mee te houden, dus ik dacht ik vraag het aan de ervaringsdeskundigen: wat zijn de grote kostenposten die eerste maanden (of zelfs laatste maanden in Nederland)? Hoeveel spaargeld is genoeg?

We zullen in eerste instantie een huis gaan huren, waarschijnlijk in Calgary of omgeving.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

groetjes lotte
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Re: Wat voor spaarpot meenemen?

Post by Ineke » 22 Mar 2015, 21:29

zomaar een rijtje: auto (kan je voor een lening gaan dan is dat mooi dan bouw je gelijk een credit history op maar je hebt altijd een aanbetaling nodig), huur, gas en elektra. Vastrecht elektra is in alberta aan de hoge kant heb ik van horen zeggen, damage deposit voor je huur huis, zorgverzekering (in bc moet je eerste drie maanden zelf een verzekering afsluiten), verhuizen c.q opslag van je spullen en kopen nieuwe spullen ( niet alle elektrische spullen kan je gebruiken in Canada), daarnaast je dagelijke uitgaven aan eten en drinken en je hobbies. Telefoon, tv en internet kan ook aardig oplopen. Wij waren gemiddeld 4000 dollar per maand kwijt (inclusief aflossing autolening) inclusief kleine aanschaffingen, maar zonder de vliegreis, opslag spullen en verhuizing. Je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk. En je wilt overhouden hebben voor aanschaf van een huis, dan moet je rekening houden met 20% eigen geld.
Gr Ineke
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

Rogier21
Gold Member
Naam: Rogier
Vestigings Provincie: AB
Soort visum: Family sponsor PNP
In Canada Sinds: 31 Jul 2013

Post by Rogier21 » 23 Mar 2015, 03:25

In AB heb je geen zorgverzekering, dus dat scheelt!

Als ik naar mijn eerste jaar kijk:
Apartmentje (800sqft) in Calgary: $1500
Electricity: ongeveer 100$ per 1000sqft
Huurdersverzekering: $25 p/m
Auto: een beetje auto ben je toch wel snel 5-10k (check www.kijiji.ca)
Autoverzekering: reken op ongeveer 2000$ per jaar
Telefoon: ligt aan jezelf, 7eleven heeft bv 100$ topup waar je een tijdje mee kan bellen, maar abo's reken op ongeveer 30-40$ per maand
Internet: goedkoop (Distributel = 40$), duur (Shaw of Telus richting to 60$)
TV: 50-60$

De boodschappen kunnen al snel oplopen tot 100$/week/persoon. AB is niet goedkoop daarin.

Aanschaf huis kan met een welcome to canada lening, waar je minder eigen geld hoeft neer te leggen, maar geen baan is geen hypotheek natuurlijk.

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 31 Mar 2015, 04:10

Het is voor ons al weer even geleden, heel precies kan ik het je niet zeggen, maar ik weet nog wel dat omdat wij "nieuw" waren, veel dingen vooruit betaald moesten worden of een extra betaling gedaan moest worden....voor gas en stroom bv...moesten wij iets van 500 extra betalen, wat dan een jaar later ineens verrekend werd en dus terugbetaald werd..idem met onze cellphone..daar werd een 1000 dollr voor vastgezet op onze creditcard...gewoon omdat je geen history hebt en ze nog niet weten met wie ze te maken hadden..dat koste toch wel extra voor veel dingen.

Na een jaar hoor je er ineens bij en werd alles opgeheven verrekend etc...maar zoals gezegd..dat is alweer even geleden, dus kan inmiddels veranderd zijn..maar een ding is nog steeds...emigreren is niet goedkoop.
En tenzij je een baan op je hebt wachten..houd rekening met de langste wacht en zoektijden..dan kan het alleen maar meevallen.

lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Post by lver » 02 Apr 2015, 15:15

Dank Ineke, Rogier en Canadastrid voor jullie antwoorden. Het helpt allemaal om het plaatje wat concreter te krijgen!

We zijn nu met name ook aan het kijken wat we wel en niet mee zullen nemen. Verhuiskosten kunnen aardig in de papieren lopen, maar alles nieuw aanschaffen natuurlijk ook...

Zomaar kosten die ik op mijn lijstje heb staan:
-verkoop/verhuurklaar maken woning
-laatste visumkosten betalen
-afscheidsfeestje
-laatste verken-trip Canada (zonder kids)
-vliegtickets voor landing
-aantal maanden huur+borg
-auto (of twee indien nodig) + verzekering
-gas/water/licht (+aanbetaling blijkbaar, dank Canadastrid)
-telefoonkosten
-overbruggingsperiode zorgverzekering
-verhuiskosten
-aanschaf electrische apparatuur

En waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat..
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 02 Apr 2015, 21:42

Iver, over je lijstje..electrische apparatuur, ja je tv ed is eigen aanschaf, maar als jullie gaan huren, komt je huis met een fornuis, koelkast, wasmachine en droger (soms ook vaatwasser en magnetron) Dat kan dus behoorlijk schelen met je aanschafkosten, als je die kosten niet in je budget op hoeft te nemen.

Post Reply