Wanneer verhuizen met kinderen?

(door en voor kinderen) Speciaal voor Kinderen met vragen etc......
Post Reply
Mey
Newbie

Wanneer verhuizen met kinderen?

Post by Mey » 19 Jul 2007, 18:23

Omdat je als ouder toch met je kinderen begaan bent wil het beste voor hen. Wij hebben 2 kinderen (10 jaar en 11 jaar).

Wanneer is het de beste periode voor de kinderen om de overstap te wagen? Tijdens het schooljaar of op de start van de grote vakantie?

Groeten

Marc

eva
Senior Member

Re: Wanneer verhuizen met kinderen?

Post by eva » 19 Jul 2007, 21:42

Hallo,

Ik heb dan wel geen kinderen in de stricte zin van het woord maar wel genoeg ervaring (denk ik) en bij mij zou alles afhangen van het kind zelve...

Door observatie van het karakter van het kind en zijn schoolprestaties, maakt hij makkelijk vrienden, kan hij makkelijk aanpassen in nieuwe situaties, is hij introvert of extrovert etc... ?

Voor mij = ideaal...overtocht begin van de zomervakantie: het kind krijgt de kans zijn omgeving te leren kennen en te appreciëren, kan aangename ervaringen opdoen (daar moeten de ouders voor zorgen) en eventueel al vriendjes maken voor dat de school opnieuw begint, kan al van Canada "leren" houden en al spelenderwijs met de taal kennismaken.

Na de kerstvakantie zou ik niet meer vertrekken met kinderen die de engelse taal nog niet echt machtig zijn want je riskeert dat ze hun jaar opnieuw moeten doen...en dat zou ik als kind spijtig vinden (zou mij dat overkomen zijn, wat niet het geval was).

In elk opzicht, wanneer je ook vertrekt, hoe oud je kinderen ook zijn... leer al spelenderwijs al wat engelsterwijl je nog in je thuisland zijt (bijvb elke dag 1 woord), zet de engelstalige TV op, ontleed of vertaal hun favoriete liedjesteksten samen met hen...

Een groot struikelblok is de engelse taal voor introverte kinderen die niet makkelijk contact leggen en moeilijk nieuwe vriendjes maken...en jij wilt niet dat je kind van school komt en huilt omdat hij er niets van verstaat en geen vriendjes heeft...

Veel succes en veel plezier in Canada !

Eva

yeti

Post by yeti » 19 Jul 2007, 22:02

Dat hangt er ook van af wát je wilt gaan doen.
Voor ons zou de beste tijd in ieder geval buiten het toeristenseizoen liggen.
Dán hebben we de tijd om de kids te begeleiden met de overgang, in het toeristenseizoen zijn we druk met, inderdaad, toeristen.....

Maar ja...of we dat gaan redden hangt van Onze Vrienden in Berlijn af.
Wat we in ieder geval niet doen is nog een half jaar extra wachten tot de toeristen min of meer weg zijn.
Visum = gaan met die banaan.

Vergeet niet: kinderen zijn reuze plooibaar en willen het liefste bij hun ouders zijn (al weten ze dat zelf niet altijd ;) )

Leon_en_Irma
Senior Member
Naam: Leon, Irma en de meiden
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: ..

Post by Leon_en_Irma » 19 Jul 2007, 22:27

Wij zijn met 3 kinderen in de leeftijd van 15,12 en 9 in Oktober gegaan omdat we toen het visum hebben gekregen.
De kinderen zijn na 1 week gelijk naar school gegaan en dit is het beste om ze zo snel mogelijk in de gewone gang van zaken te krijgen. Je bent zelf zo druk met alles te regelen wat zij niet leuk vinden en op school kunnen ze gelijk vrienden maken. In Nederland konden wij ze moeilijk motiveren om Engels te leren maar dit heeft totaal geen problemen gegeven binnen drie maanden spraken zij vloeiend Engels en eigenlijk de jongste ( die geen Engels op school nog had gehad) sprak het best Engels.
Het is net wat Yeti zegt kinderen zijn erg plooibaar, en met de lange wachttijden van nu kan ik mij niet indenken dat je nog een extra half jaar zou wachten voor de kinderen, wat is nou een half schooljaar op een kinderleven.
Het is misschien juist fijn dat ze dan extra aandacht aan het Engels kunnen besteden want het onderwijs is hier makkelijk bij te houden voor ze.

Groetjes vanuit Sundre.

Leon,Irma en de meiden

Nathalie
Former CBB Sponsor
Naam: Nathalie
Vestigings Provincie: New Brunswick
Soort visum: PNP
In Canada Sinds: 22 Nov 2003

Post by Nathalie » 19 Jul 2007, 22:44

Mijn kinderen waren 7 en 8 toen we emigreerden. we hebben ze een jaar op engelse les gedaan (prive les, ieder een half uurtje per week) en dat heeft echt heel erg goed geholpen omdat ze toch daardoor veel begrepen.
We zijn in november gegaan (zoals meerderen hier, zodra het visum in de pocket zat) en hebben de kids een maandje thuis gehouden. Een weekje voor de kerstvakantie zijn ze voor het eerst naar school gegaan. Weekje proeven, 2 weken kerstvakantie en toen voor het echie.
De eerste 3 a 4 maanden zijn het moeilijkste. De regels zijn anders, de taal, de kinderen, schoolbus etc etc. En als ze dan wat willen vragen lukt dat vaak niet in het engels. Na die eerste maanden ging er opeens een soort knop om en wilde ze ook niet meer terug naar nederland.
Canada is het enige land dat geografisch gezien op de VS kan neerkijken :-)

monique in muskoka
Junior Member

Post by monique in muskoka » 19 Jul 2007, 22:52

Zelf zou ik niet kiezen voor de zomervakantie, wij zijn in Februari aangekomen en hebben de kids even lekker 1 1/2 week thuis gehouden om wat te verkennen, toen werd het toch echt tijd om naar school te gaan.....je gooit ze wel in het diepe maar heb gemerkt dat ze juist op school vriendjes krijgen, niet zo gauw bij je in de tuin.....hangt er natuurlijk wel vanaf waar je gaat wonen !
Kinderen hebben hier 10 weken zomervakantie, errug lange tijd om ze thuis te hebben zonder veel vriendjes, zeker als ze nog een beetje angstig zijn om de taal en nieuwe omgeving.
Onze kinderen waren de eerste 2 weken best wat stil maar al gauw vonden ze het maar wat spannend om zo goed mogeijk in de nieuwe taal te zijn.
Onze dochter heeft gewoon het jaar afgemaakt, niks over doen dus
Onze zoon kon nar de schoolvakantie een sprong maken naar 2 klassen verder, dus een jaar over geslagen.
Als de kinderen tijdens de lagere school (hier tot en met groep 8----dit is 2 jaar verder dan in nederland)
gaan verhuizen merk je al gauw dat het leersysteem best achter loopt, 9 van de 10 heeft geen probleem om halverwege in te stappen en gewoon het schooljaar af te maken.
Anders is het op highschool vind ik, kinderen zijn erg op zichzelf omdat ze hun eigen klassen kiezen en nooit een echte "groep of klas" hebben waarmee ze de hele dag alle lokalen aflopen, anders dus dan in nederland.
Kinderen zijn flexibel, juist door ze 10 weken thuis bij je te houden maak je de stap alleen maar moeilijker en zwaarder vind ik.
Maar, niet iedereen is hetzelfde, weet alleen dat ik juist geen spijt heb om ze halverwege een jaar gewoon naar school te doen. In Canada is het heel normaal om kinderen halverwege een schooljaar naar een andere klas te doen of te verhuizen, hier hebben ze leerplicht, geen schoolplicht

Nathalie
Former CBB Sponsor

Post by Nathalie » 19 Jul 2007, 22:55

Hoe oud waren jou kinderen, monique?

Mijn kids hebben ook geen klas over hoeven doen. Om het nog gekker te maken: na een half jaar was mijn jongste de beste van de klas in spelling :D

monique in muskoka
Junior Member

Post by monique in muskoka » 19 Jul 2007, 23:00

Brenda was 12 en Menno was 7
Voor bren was het wel even slikken om weer terug te gaan naar de "basis" school, had net een half jaartje grafische school in nederland achter de rug.
Menno was helemaal simpel.
Onze school had goede begeleiding, de eerste paar maanden kregen ze tijdens het Franse schooluurtje een extra les in Engels 1 op 1
Brenda was al gauw klaar en menno heeft dat een maand of 5 volgehouden.
Vind dat een jonger kind het makkelijk heeft dan een ouder kind, juist de oudere heeft geschiedenis en aardrijkskunde enz. Rekenen blijft in iedere taal hetzelfde. Taal en spelling geeft vaak de grootste moeite, niet alleen in het begin maar zeker een paar jaar later.
Onze dochter heeft nooit Frans hoeven nemen op highschool omdat Nederlands al haar Tweede Taal was, Menno heeft wel Frans moeten nemen omdat hij op dat moment al een paar jaar in Canada was, dus die is nu drietalig want thuis spreken we vrolijk nederlands om het voor opa en oma leuk te houden.
Toch de kids onder elkaar spreken al jaren engels, als er iemand in huis is dan houden we het allemaal op engels natuurlijk.....mens moet zich toch aanpassen
Blijf me verbazen hoe makkelijk kinderen omswitchen van de ene naar de andere taal, wat een rijkdom moet het voor hun zijn om alvast die talen in je zak te hebben
Engels of nederlands bij jullie thuis ?

Mathilda
Former CBB Sponsor

Post by Mathilda » 20 Jul 2007, 00:28

Onze kinderen waren 7, 5 en 3 jaar. Wij zijn 10 dagen voor het begin van het schooljaar aangekomen. Idd toen het visum er was. Het is hier heeel normaal dat er veel nieuwe kinderen zijn aan het begin van het schooljaar. Meestal zijn het er zo;n 30 (van de 330) verdeeld over de verschillende grades. De klassen worden overigens toch elk jaar flink door elkaar gehusseld. Je zit niet bij voorbaat met dezelfde kinderen in de klas waar je vorig jaar mee in de klas zat.

Die van 7 kwam in grade 2 en heeft idd 3 maanden ESL (English as Second Language) begeleiding gehad. Er werd in een klein groepje gewerkt aan de uitspraak van de letters (ja, veel Canadese kinderen hebben daar ook moeite mee!), tegelijkertijd computerprogramma's doorwerken, en in de klas werd rekening gehouden met bijv. schrijfopdrachten. Dan hoefde hij bijv. 3 zinnen te schrijven als de anderen er 10 moesten. Maar na 3 maanden is dat gestopt, omdat hij gewoon meedraaide. Daarna kreeg die van 5 de ondersteuning, maar zij zat nog in Kindergarten en draaide gelijk al lekker mee. Je hoeft daar nog niet te lezen en te schrijven natuurlijk.

Succes met de beslissing! Mathilda
If life seems jolly rotten, there's one thing you've forgotten. And that's to laugh and dance and smile and sing ..

Nathalie
Former CBB Sponsor

Post by Nathalie » 20 Jul 2007, 01:18

monique in muskoka wrote:
Engels of nederlands bij jullie thuis ?
Ik doe vreselijk mn best om het nederlands er in te houden, maar als ik na een dag werken (en alleen maar engels spreken) thuis kom en de jongens hebben ook de hele dag alleen maar engels gepraat, dan heb ik er nog weleens moeite mee hoor. Ook omdat ik nu single ben en met name canadese vrienden.

Mijn kids doen nu trouwens french immersion (frans talige school voor engels talige kinderen) junior high na gewone engelse elementary school.
Dus die worden ook vloeiend 3 talig! (en daar ben ik hartstikke trots op!)

Cees
Former CBB Sponsor
Naam: Cees
Vestigings Provincie: Saskatchewan/Ontario
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 26 Oct 2005

Post by Cees » 20 Jul 2007, 18:14

Wij zijn in Oktober gegaan omdat toen het visum er was. Emigreren aan het begin van de vakantie zou ik niet doen omdat je kinderen dan juist in een gat vallen. Natuurlijk moet je het als ouders dan zo leuk mogelijk maken voor ze, maar vergeet niet dat diezelfde ouder druk bezig is om alles (weer) op orde te krijgen binnen de nieuwe leefomgeving. Er is dus niet altijd tijd.

De kinderen zijn bij ons direct naar school gegaan. Wij mochten zelf aangeven in welke klas we ze wilden hebben en hebben toen gekozen voor hun leeftijds niveau. Achteraf hadden de drie oudsten makkelijk een grade kunnen overslaan. Maar ja..... achteraf kijk je een koe in de kont.

Vrienden maken ze op school. Pas als je de vriendjes gemaakt hebt komen ze ook bij je thuis en andersom, maar ze zullen zich niet in rijen van drie bij de voordeur opstellen vanwege de nieuwe Nederlandse kindjes in de buurt. Dus eerst lekker 10 weken thuis zitten om aan je nieuwe land te wennen lijkt me geen goeie. Temeer omdat dan veel gezinnen en dus kinderen ergens op de campground zitten en derhalve simpelweg niet beschikbaar zijn.

Kortom.... gewoon emigreren als de papieren er zijn en zo spoedig mogelijk meedraaien in het Canadese leven

Cees
Hiha bananasplit, gras is groen en sneeuw is wit

Mey
Newbie

Post by Mey » 20 Jul 2007, 19:23

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Als ik het zo bekijk moet je gewoon gaan wanneer het visum in de bus valt en de rest komt vanzelf wel.

Marc

lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Post by lver » 16 Jan 2014, 12:57

Hey, dit is reuze-leerzaam! Bij het openen van de topic verwachtte ik dat de overall mening hetzelfde zou zijn als mijn (nog abstracte) idee erover, namelijk verhuizen aan het begin van de zomervakantie. Schooljaar in NL lekker af kunnen ronden, alle tijd om te wennen in Canada en te genieten van het weer en de mooie omgeving en dan na een maand of twee van start op school. Zo hadden wij dus zomer 2015 in gedachten (mochten we het visum rond krijgen dan) voor vertrek, maar na het lezen van de ervaringen hier moet ik mijn mening wat bijstellen! Kijk, daar heb je dus een forum voor, superfijn!

Die van ons zijn nu 6, 3 en 1 maar bij (geplande) vertrek net 8, net 5 en twee-en-half. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn voor ze. Moet bekennen dat ik wel opzie tegen die eerste drie maanden wanneer ze het moeilijk hebben op school.

groetjes Lotte
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

just_do_it
Senior Member
Naam: Petra
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: skilled worker

Post by just_do_it » 16 Jan 2014, 13:08

Het is ook maar net hoe je jezelf opstelt.
Als de kinderen merken dat jij zenuwachtig bent vanwege alle nieuwe dingen, inclusief school. Dan slaat dat ook over op de kinderen.
Wij hebben totaal geen problemen gehad met onze kinderen. Twee gingen er naar high school, en twee naar de lagere school. Grade 7 and grade 1.
Ik heb de jongste gewoon naar school gebracht. De eerste keer mee naar binnen, en daarna niet meer. Het grootste probleem voor hem was dat hij niet wist hoe hij moest vragen dat hij naar de WC moest. En dat was wel even vervelend. Dus een goede tip . Leer je kinderen dit in het engels te vragen. De rest komt vanzelf.

Groetjes,

Petra
Gertjan, Petra, Michiel, Joost, Benjamin, Jonathan en Christiaan wonen sinds juni 2005 in Woodstock.

Post Reply