Documenten en eisen Skilled Worker

Zaken zoals aantonen opleidsniveau etc
Post Reply
Ludo
Newbie
Naam: Ludo
Vestigings Provincie: ON
Soort visum: None

Documenten en eisen Skilled Worker

Post by Ludo » 11 Sep 2012, 13:55

Hallo iedereen,

Ik zal beginnen met mijzelf voor te stellen.
Mijn naam is Ludo, 34 jaar, woon in Nederland, maar heb sinds 2009 erg veel zin in een nieuwe uitdaging.
In mijn jeugd heb ik in Engeland gewoond, spreek hierdoor vloeiend Engels, vandaar dat een Engels-talig land mijn voorkeur heeft.
Mijn broer is in 1997 naar Ontario verhuisd. Zelf ben ik hier daardoor al een keer of 12 geweest, altijd met veel plezier.
Mijn moeder is intussen 60 en is van plan om die kant op te gaan, zij zal worden gesponsord door mijn broer, waardoor de stap voor mij om ook die kant op te gaan, enigszins logisch genoemd kan worden.

Na het doornemen van de eisen voor een skilled worker bleek dat ik nog punten te kort kwam met mijn opleidingen.
De middelbare school (MAVO) heb ik in 5 jaar afgerond. 1 jaar blijven zitten, voornamelijk door mijn gebrekkig Nederlands. (6 jaar van de lagere school in Nederland missen is niet zomaar ingehaald)
Na de middelbare school heb ik 2 jaar een toerisme opleiding gedaan, echter niet afgerond. Hetzelfde geldt voor een snelle cursus HAVO.
In 2011 heb ik een opleiding Juridisch Bedrijfsrecht voltooid. Hierdoor kom ik op 9 jaar study en een 1-jarige dimploma.
Hoe moet ik het aantal jaar opleiding verifieren? Door de WES?
Moeten de scholen opgeven welke jaren ik daar heb gezeten? De diploma's heb ik wel, maar niet alle eindrapporten.

Bij de IELTS heb ik de Engelse language test gedaan. Alle cijfers tussen 8.0 en 9.0, dus volle score. Frans heb ik niet gedaan, daar ik waarschinlijk al op een totaal van 72 punten kom.

Dan de work-experience. Ik heb alle arbeidscontracten en jaaropgaven nog. De jaaropgaven geven alleen geen functie weer. Niet alle bedrijven bestaan nog en bij de werkgever waar ik het langst gewerkt heb, heb ik geen werkgeversverklaring. Bij de huidige werkgever kan ik ook niet aankloppen om een document samen te stellen.
Weet iemand een handige manier om mijn functies op papier te zetten zodat ik ze kan laten verifieren?
De laatste loonstrook vertalen kan voldoende zijn? Functie en datum in dienst staan hierop namelijk.

De 10 punten voor Arranged Employment heb ik niet zeker, maar daar valt aan te werken. Ik heb gehoord dat het makkelijker is om een job-offer te krijgen als je kan bewijzen dat je aanvraag is ingediend. Mijn plan is dan ook om alle papieren eerst op orde te hebben voor ik begin met zoeken (en eventueel een trip plan om te solliciteren)
Desnoods kan ik via een vriend van mij terecht in Calgary. Hij heeft een eigen bedrijf en zou mij eventueel willen aannemen. Calgary heeft niet mijn voorkeur, dus mijn enige vraag is, hoe lang moet je ergens werken om hierdoor je permanent visa te kunnen krijgen, en behouden? Als ik bijvoorbeeld na 8 maanden in Ontario ga werken, is dat geen probleem?

Qua adaptability heb ik een broer, maar ook oom, tante en 2 neven in Ontario wonen. Is een kopie van het paspoort van mijn broer voldoende bewijs voor de aanvraag?

Qua funds heb ik een taxatierapport voor mijn huis in 2012 van 209.000,- en een restant hypotheek van 167.000,-
Meer dan genoeg bij verkoop van mijn woning. Ook een 7000,- op de spaarrekening.

In 2010 stond nog Bed&breakfast operator op de job lijst van de NOC (0632)
Naast mijn opleiding had ik een eigen B&B gestart, mede vanwege het behouden van wat inkomen, maar ook omdat ik in Stratford, ON een B&B wil beginnen en daarvoor ervaring mee kan nemen op papier.

Al met al een heel verhaal, maar het lijkt mij makkelijk voor anderen om alles in 1 overzicht terug te kunnen vinden.

Alle hulp en tips zijn zeer welkom!

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Re: Documenten en eisen Skilled Worker

Post by Ineke » 11 Sep 2012, 16:50

HI Ludo, welkom op het forum. Wat betreft je studiejaren hoef je niet ieder jaar te verantwoorden als je het diploma hebt, bovendien als er voor een studie 4 jaar staat en jij doet er 6 jaar over dan heb je nog steeds een studie van 4 jaar gedaan. Verder worden de toelatingseisen (en ook de puntentelling) aangepast per 1 jan 2013. Hierover is een ander draadje en vind je de informatie uitgebreid op de CIC site. zie ook beide links http://www.cic.gc.ca/english/department ... -08-17.asp en http://gazette.gc.ca/rp-pr/p1/2012/2012 ... 2-eng.html Succes met het verzamelen met de info. gr. Ineke
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 11 Sep 2012, 20:53

Antwoord op je vragen heb ik niet, maar welkom op dit forum, Ludo! :D
Nieuwste blog post: Image Image

Louise-01
Former CBB Sponsor
Naam: Louise!
Vestigings Provincie: Ontario.
Soort visum: AEO - FSW2

Post by Louise-01 » 12 Sep 2012, 13:51

Welkom Ludo!

Ik kan wel even reageren op de opmerking dat je gehoord hebt dat een joboffer makkelijk te verkrijgen is als je aan kunt tonen dat je een aanvraag hebt ingedient.....NO WAY!
Want zowel een LMO als AEO hebben strengere regels gekregen!
Van de LMO weet ik het fijne niet maar er zijn forumleden die via een LMO richting Canada vertrokken zijn dus die zou je even een PM kunnen sturen.
Wat ik wel weet is dat je moet kunnen aantonen waarom JIJ die baan verdient en moet je werkgever aan strenge eisen voldoen en kunnen aantonen geen Canadees voor die baan te kunnen vinden.
Minimaal zolang geadverteerd moeten hebben, enz...
Een AEO is nog moeilijker, en heeft sinds dat wij via deze weg de visumprocedure zijn aangegaan al meerdere malen een verandering meegemaakt.
Je werkgever moet bereid zijn om te wachten tot je officieel je visum hebt en geland bent want eerder mag je niet voor deze werkgever gaan werken.
Het voordeel hiervan is dat je een visum hebt en niet zo 1-2-3 het land uitgezet kunt worden mocht je geen andere baan vinden als je eventueel onslagen wordt/ontslag neemt.
Garfield weet de vernieuwde regels, dus als hij eenmaal gesettled is ( is net geëmigreerd) dan zou ik zeker een PM sturen.

Maarre een vraag: kan je broer ook jou niet sponsoren of mag hij dat maar voor 1 iemand op zich nemen?

groet,
Louise!
18-05-2010: AEO aangevraagd.
28-12-2010: Dossier verstuurd met AEO.
05-12-2011: COPR!!!( Visum)
30-01-2012: Landed Immigrant.

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Post by Elke » 13 Sep 2012, 04:31

Zo te zien kan de broer hem niet meer sponsoren:
http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ ... ly-who.asp
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

Dutch_Truck
Former CBB Sponsor
Naam: Gerry
Vestigings Provincie: New Brunswick
Soort visum: Landed status bij aankomst in Montreal, en door naar London, ON
In Canada Sinds: 25 Aug 1965

Post by Dutch_Truck » 13 Sep 2012, 14:20

Welkom op het CBB Ludo. Via business ( je hebt het over een B&B op starten) zou je het beste kunnen doen, want de Canadezen zijn altijd voor geld te porren. Zolang je maar aan hun financiele eisen voldoet. :D
Gerry

AnneMarie
Former CBB Sponsor
Naam: AnneMarie
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: FSW
In Canada Sinds: 27 Mar 2012

Post by AnneMarie » 13 Sep 2012, 15:48

Hoi Ludo, l

Leuk je verhaal te lezen.
Net zoals bij anderen die alles een beetje zelf uitzoeken maar het niet helemaal zeker weten, adviseer ik Paul Hilteman of een andere consulent die veel verstand heeft van dit soort zaken. Kost alleen maar een bezoek en en niet gelijk vele duiten voor een heel programma.

Mag ik je punten lenen voor schrijven? :lol: Ik struggle daarmee voor punten voor een studie hier!

Succes met al je stappen en voorbereidingen.

AnneMarie
03-09-10 1e aanvraag
05-07-11 2e aanvraag
22-11-11 In Process
02-02-12 COPR!
27-03-2012 Geland

http://www.hottentot.org

Ludo
Newbie
Naam: Ludo
Vestigings Provincie: ON
Soort visum: None

Post by Ludo » 13 Sep 2012, 22:06

Allen bedankt voor de reacties.
Het is nog veel uitzoeken voor me, allereerst wil ik alle papieren op orde hebben.
Anderhalf jaar geleden heb ik alles in sneltreinvaart aangepakt. De language test en een bewijs van goed gedrag aangevraagd, met de veronderstelling dat ik alle papieren binnen een maand of 2 wel in orde zou hebben.
Alles is door omstandigheden (klinkt drastisch,is het niet) stil komen te liggen.
De WES heeft destijds wel m'n middelbare school gekeurd, maar de vervolgopleiding niet. Daar heb ik nog geen actie op ondernomen.
De extra jaren zonder diploma moet ik nog zien te verifieren. Morgen een belletje plegen naar de scholen en vragen wat zij kunnen doen.

De sponsorship gaat mijn broer aanvragen voor m'n moeder, niet voor mij. 'Helaas' ben ik geen afhankelijke broer van hem. :lol:
Het plan van de B&B is alleen om eigenaar te worden. Mijn moeder zal in dienst van mij komen. Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om het te gebruiken in de visum-aanvraag.

Het is erg handig om andere verhalen te lezen op deze site, al is het wel een beetje onoverzichtelijk geworden door de vele topics.
Vanaf vandaag een weekje vrij, dus lekker de tijd om aan de slag te gaan, en even te verdiepen in de nieuwe regelgevingen die in 2013 ingaan.

lotte&folkert
Former CBB Sponsor
Naam: Lotte en Folkert
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: werkvergunning->LMO->....
In Canada Sinds: 01 Mar 2011

Post by lotte&folkert » 16 Sep 2012, 07:19

Hoi Ludo
Leuk dat je je broer en je moeder achter na wilt gaan! Helaas is het tegenwoordig bijna alleen mogelijk te immigreren naar canada via werk of een eigen business. Zoals anderen ook al hebben gepost, worden de toelatingseisen (en ook de puntentelling) aangepast per 1 jan 2013. Maar: `This temporary pause does not apply to those with a qualifying job offer or applying under the PhD stream. ` (cic website)

Dus een optie voor jou zou kunnenzijn dat je vriend een Labour Market Opinion (LMO) aanvraagd voor jou (de AEO kan ook, maar daar hebbenw e geen e rvaring mee). Het voordeel is dat je direct een werkvergunning aan kan vragen na ontvangst van een positive LMO en vervolgens de PR (als je verder genoeg toelatings punten hebt). Het nadeel is dat deze werkvergunning maar voor 1 wergever/baan geldt, dus het is geen 'open' vergunning. Je zal dan dus bij die vriend moeten werken, tot je de PR hebt ontvangen.

Voor de LMO zijn de 3 belangrijkste beoordelingsfactoren van belang (er vanuit gaande dat er geen labourdisputen zijn etc):
1 genuineness van de job offer (wat voeg jij toe aan de canadese werk maatschappij en worden er eventueel banen gecreerd voor canadezen als ze jou aannemen (bv door specifieke skills/ werkervaring/kennis, etc)
2 wages offered (niet te weinig, check de work in canada web site waar per resio de gemiddelde wages staan)
3 whether the job is likely to fill a labour shortage (de werkgever moet min 2 weken in de afgelopen 3 maanden hebben geadverteerd volgens de gestelde eisen en daar bewijs van aanleveren (+ redenen waarom er geen geschikte canadezen zijn aangenomen als gevolg van die advertentie(s))

Met een positieve LMO kan je bij de grens of in wenen (1 maand volgens cic website) een work permit aanvragem. De LMO aanvraag in Alberta kan momenteel wel 14 weken de tijd kosten.

Een andere optie is provincial nominee worden, maar ook daar weet ik niets van en ook daarvan veranderen de regels elke keer en verschillen de regels per provincie.

Wij hebben het LMO proces gevolgd (LMO-work permit-aanvraag pr) en zijn er nog steeds mee bezig. Als jij / andere lezers meer willen weten, laat het weten !!
Groetjes Lotte & Folkert
20-11-2011 Workpermits ontvangen
20-12-2011 Aanvraag FSW AE (LMO+wp)
31-01-2012 Geld van CC
22-02-2012 Dossier naar Berlin
05-04-2012 In process
17-04-2012 Bericht:incomplete form
18-04-2012 Opgestuurd:nieuwe forms
15-05-2012 Medical request
jul2012 Medicals ontvangen

Post Reply