Vraag over opleiding in Nederland

Specifieke informatie over New Brunswick
Post Reply
Marielle
Newbie
Naam: Marielle
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: Onbekend

Vraag over opleiding in Nederland

Post by Marielle » 14 Feb 2016, 13:47

Hoi allemaal,

Mijn man en ik denken er al sinds 2012 over na om te emigreren naar Canada. Wij hebben ons tot nu toe altijd gefocussed op BC, omdat we daar tot nu toe alleen zijn geweest.

Gisteren hebben wij een presentatie bezocht over East Canada op de emigratiebeurs en we zijn daardoor ineens gaan nadenken over New Brunswick en met name een visum bemachtigen via de NBPNP. Nu is het als volgt; mijn man zou de hoofdaanvrager worden, hij werkt in IT/Sales (skill B), voor leeftijd/werkervaring behaalt hij al het maximaal aantal te behalen punten. Voor taal gaan we uit van de een na hoogste aantal punten. We hebben beiden nog geen ielts test gedaan.

Hij heeft een middelbare school diploma en daarnaast een HBO opleiding gevolgd, maar deze niet afgerond (gestopt na 1,5 jaar). Hij haalt hiermee dus slechts 5 punten (voor de NBPNP), omdat wij ervan uitgaan dat die 1,5 jaar hbo niets toevoegt. Is dit juist? Als het namelijk wel mee kan worden genomen dan zitten wij boven de minimale hoeveelheid punten noodzakelijk.

Nu denken wij erover, omdat zijn hbo niet kan worden meegenomen, dat hij een 1 jarige opleiding kan doen om zo ons puntenaantal net boven de 67 te krijgen en in aanmerking te komen voor NBPNP.
Hebben jullie enig idee aan wat voor type opleiding wij moeten denken? Hij werkt fulltime, dus een loi-achtige opleiding zou ideaal zijn, echter weet ik niet of dit wordt erkend. En hoe zit het bijv met hbo cursussen volgen waarbij twee cursussen gelijk staan aan 1 jaar.
Heeft iemand hier ervaring mee? Een 4 jarige opleiding is echt teveel van het goede, vandaar dat wij een andere oplossing zoeken.

Als iemand iets nuttigs hierover kan vertellen, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Marielle

foobsz
Full Member
Naam: foobsz
Soort visum: FSW

Re: Vraag over opleiding in Nederland

Post by foobsz » 15 Feb 2016, 07:11

Ah het emigratievirus is ook aangeslagen :)

Om je verwachtingen waar te maken:
- voor IELTS - als het je streven is om te gaan voor het op één na hoogste aantal punten: bereid je dan voor: TV/Film: schakel de ondertiteling uit, lees meer artikelen in het Engels (BBC, CNN, Washington Post, The Journal, etc...), spreek Engels tot elkaar en schrijf Engels met elkaar. Spreek elkaar ook aan op eventuele verbeteringen.
Steenkolen Engels, klompenengels, Dunglish (Dutch+English) (een niveau boven Louis van Gaal, ja zo diep is die man qua beheersing van het Engels) levert je slechts het minimale aantal IELTS punten. Grammatica en de juiste werkwoordvormen zijn echt heel belangrijk en de rode draad door de IELTS.

De niet-afgeronde HBO opleiding voegt inderdaad niets toe. Het afgeronde MBO diploma wel, die kan je laten valideren bij ICAS of WES.
Een LOI-achtige opleiding kan, MITS deze door de NL minister (Wet Hoger Onderwijs) erkend is als HBO opleiding. LOI heeft namelijk ook opleidingen zonder HBO-kwalificatie. Let daar dus goed op.

Er wordt niet meer gewerkt met 67 punten. Er is al sinds 2015 een nieuw systeem. Probeer de gratis analyse tool op de website van CIC om een peiling te doen. Afhankelijk van het totaal aantal punten (bijvoorbeeld 600-800) kom je in een pool met buckets van vergelijkbare kandidaten. Uit die buckets wordt vervolgens elke maand een aantal kandidaten door de computer geselecteerd voor een Invitation to Apply. De formule daarachter is dynamisch, CIC kan (nouja, de Minister in deze)
- de drempelscore aanpassen (lijkt steeds lager te worden, was eerst rond de 900 punten. Al gauw gezakt naar een invite bij 600 punten)
- de verhouding tussen de buckets (hoog scoorders, laag scoorders, midden scoorders)
- de samenstelling van de arbeids- en werkervaringsprofielen (bijvoorbeeld de ene keer meer Medische profielen, dan IT profielen, dan Sales/Managerial profielen,afhankelijk van wat de Canadese arbeidsmarkt nodig heeft)

Succes!
08-05-2014 dossier Sydney, NS CIO
04-07-2014 processing fee
13-08-2014 Positive Eligibility Review
20-10-2014 Dossier in Wenen
22-10-2014 Oproep VOG en Medicals uit Wenen
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
28-11-2014 ECAS: Decision Made
02-12-2014 PR
15-04-2015 Landed (Vancouver)

foobsz
Full Member
Naam: foobsz
Soort visum: FSW

Post by foobsz » 15 Feb 2016, 07:44

Was ik vergeten... kan de oorspronkelijke post niet meer [editen]

Alternatief I
Potentiële werkgevers kijken ook in dezelfde database en de mogelijkheid om een Invitation to Apply te krijgen door een werkgever is aanwezig, maar niet zonder LMO (Labor Market Opinion). IT developers/programmers hebben een voordeel - daar is grote behoefte aan.

Alternatief II
Provincies kijken ook in deze database met kandidaten en kunnen ook een invite "activeren" voor de kandidaat.
08-05-2014 dossier Sydney, NS CIO
04-07-2014 processing fee
13-08-2014 Positive Eligibility Review
20-10-2014 Dossier in Wenen
22-10-2014 Oproep VOG en Medicals uit Wenen
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
28-11-2014 ECAS: Decision Made
02-12-2014 PR
15-04-2015 Landed (Vancouver)

Marielle
Newbie
Naam: Marielle
Soort visum: Onbekend

Post by Marielle » 15 Feb 2016, 09:13

Hoi Foobsz,

Haha, jazeker! Eigenlijk vanaf het moment dat wij voor het eerst aankwamen in Vancouver (2012), voelden het voor ons als thuiskomen. Over een paar maanden gaan wij weer voor een maand naar Vancouver (met een paar dagen richting Kelowna en omgeving), maar we snappen ook dat de kans om op zo'n manier een baanaanbod te krijgen alsnog onhaalbaar lijkt. Vandaar dat wij dus ineens zijn gaan kijken naar andere provincies, waarbij New Brunswick er voor ons nu uitspringt, ook gezien ons zoontje van 2 en wie weet in de toekomst een tweede kindje. Uiteraard zullen wij tzt een kennismakingsreis daarnaartoe maken, om te zien of het een plek voor ons is.

We denken zeker niet te licht over IELTS, we kijken al jaren van alles zonder ondertiteling, en met studeren hopen we een goede IELTS test te kunnen maken. Met elkaar in het Engels praten is een goede tip, dank!

Ik hou al een tijdje de draws in de gaten voor de Express Entry, maar wij hebben slechts 300 punten en dus moeten wij een baanaanbod of PNP nominatie hebben voor die extra 600 punten.
De 67/100 punten heeft betrekking op de New Brunswick PNP. Die hanteren een eigen puntensysteem om in aanmerking te komen voor een nominatie en we komen hier dus net iets te kort. Ik ga eens zoeken naar HBO erkende opleidingen voor een jaar Bedankt!

Mocht iemand nog andere dingen over New Brunswick kunnen of willen vertellen, dan hoor ik het graag!

Post Reply