Folkert en Lotte naar Alberta

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
lotte&folkert
Former CBB Sponsor
Naam: Lotte en Folkert
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: werkvergunning->LMO->....
In Canada Sinds: 01 Mar 2011

Folkert en Lotte naar Alberta

Post by lotte&folkert » 21 Dec 2010, 23:28

Hallo iedereen,

Even een korte introductie over ons op het CBB. We zijn al sinds medio 2005 (ik weet werkelijk niet meer wanneer precies…) bezig met het idee om voor onbepaalde tijd naar Canada te gaan. Sindsdien struinen we af en toe het CBB af voor informatie, en hebben een beetje een beeld van wat er zoal speelt. Folkert is al vaker in de VS geweest (High school in de Carolina regio., HBO stage bos en natuurbeheer noord Californie etc) en had altijd al iets met het westen daar. Lotte heeft haar afstudeer project in hydrology & water management gedaan in Peterborough, Ont.
We zijn allebei in ons vak werkzaam in NL. Lotte nu een jaar of 4 en Folkert sinds 2000. Vanaf die periode zijn we nog 2x op vakantie geweest in vooral BC en beetje Alberta, waarvan in 2006 de eerste keer. Folkert bezocht toen een aantal adviesbureaus (die hij voor de tijd had aangeschreven) waar hij zo aan de bak kon, maar die vonden wel dat hij zelf de papieren moest gaan regelen…
Begin 2008 hebben we op eigen houtje (maar met de zeer gewaardeerde hulp van Paul Hilteman aan de zijlijn) een visum aanvraag als skilled worker ingediend. Helaas helaas bleek na een hele lange tijd dat onze aanvraag NET (3 weken) in de nieuwe regeling viel waarbij de beroepenlijst het uitgangspunt was en niet meer het aantal punten alleen zonder die lijst. Jullie raden het al….de mooiste beroepen staan niet op de lijst :) en alles weer terug gekregen en balen als een stekkertje.
In 2009/2010 heeft Lotte een temporary work permit aangevraagd op basis van het Young workers program NL-Canada aangevraagd (kon nog net aan het eind van haar 30ste levensjaar) en deze werd vlotjes goedgekeurd! De zomer/herfst van 2010 bracht ons in BC waar we rondreisden en allerlei bedrijven/organisaties hebben bezocht, of dit hebben geprobeerd. Voor Folkert was de situatie een stuk beroerder nu de bosbouw zo slecht gaat. Hoewel ambitieus denk ik, zijn in het natuurbeheer ook kansen met mijn 10 + jaar ervaring in NL in de sector, maar dat vergt vermoedelijk wat meer tijd/energie/vertrouwen ter plekke voordat je daartussen kan komen. Eind van het liedjes was een leuke reis maar geen job.
Lotte kreeg plots toen we net terug waren een aanbod (meerdere zelfs) in Alberta, waar meer werk lijkt te zijn op het moment. Hoewel BC onze voorkeur had, lijkt Alberta ons inmiddels ook leuk om te wonen, nu we ons daar enigzins in hebben verdiept (vooral in de foothills en de Rockies). Inmiddels is dat vrijwel 100% rond (de werkgever wil ook LMO aanvraag indienen) en kunnen we februari-mei naar Alberta to begin with! Ook onze jachthond Igor gaat natuurlijk ook mee de plas over. Super natuurlijk maar nu dus ook heel spannend met 2 banen en een huis die nu toch vlot opgezegd/verkocht moeten worden. En dan hopen we dat de LMO snel binnen is zodat Folkert een maand of 3-4 later ook kan gaan werken. En vervolgens de PR aanvragen.
Heel kort samengevat is dit waar we nu staan. Er staat van alles te gebeuren waar we veel zin in hebben, maar nog niet helemaal kunnen overzien. Maar goed, dat hoort erbij en is onderdeel van het avontuur.

Als er mensen zijn die tips hebben voor onze start in/nabij Calgary waar we gaan wonen, dan stellen we dat natuurlijk op prijs. We zoeken een (leuke?) huurwoning, liefst wel met ruimte en betaalbaar. Let wel, dit is een wens, we realiseren ons heel goed dat we in deze fase niet teveel eisen kunnen stellen… verder nog van alles (werk Folkert, auto….) meer maar daar zullen we wel ’s wat over gaan posten op het forum. So far so good.

Groetjes,
Folkert
20-11-2011 Workpermits ontvangen
20-12-2011 Aanvraag FSW AE (LMO+wp)
31-01-2012 Geld van CC
22-02-2012 Dossier naar Berlin
05-04-2012 In process
17-04-2012 Bericht:incomplete form
18-04-2012 Opgestuurd:nieuwe forms
15-05-2012 Medical request
jul2012 Medicals ontvangen

Louise-01
Former CBB Sponsor
Naam: Louise!
Vestigings Provincie: Ontario.
Soort visum: AEO - FSW2

Re: Folkert en Lotte naar Alberta

Post by Louise-01 » 22 Dec 2010, 09:31

Hi Folkert en Lotte!

Leuk om te lezen hoe alles tot nu toe is verlopen!
En een baanaanbod is niet niks, dit blijkt tegenwoordig iets bijzonders te zijn als je "nog" geen Canadees bent!
Leuk ook om te lezen dat Lotte in Peterborough gestudeert heeft, dit is de plaats waar wij ons komend jaar willen gaan vestigen MET baanaanbod!
Wij hebben voor de AEO route gekozen, tenminste, we hadden geen keuze want ook mijn man zijn beroep staat niet op de lijst!
Ik weet verder niet veel van de looptijd van een LMO, maar begreep dat zowel de goedkeuring van een LMO als AEO tegenwoordig lang op zich laat wachten.
Wij hebben 30 weken moeten wachten op een AEO goedkeuring, dus hoop voor jullie dat de LMO korter zal duren!
Maar, wij hebben ons dossier nu helemaal compleet ( wat weer heel erg snel ging, de VOG binnen 3 dgn!) dus deze gaat als het goed is voor het einde van 2010 nog richting Sydney!

Succes verder met jullie LMO!

Groetjes,
Louise!
18-05-2010: AEO aangevraagd.
28-12-2010: Dossier verstuurd met AEO.
05-12-2011: COPR!!!( Visum)
30-01-2012: Landed Immigrant.

katalijn
Former CBB Sponsor
Naam: Katalijn
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker - PR (2005), Citizenship (2010)

Post by katalijn » 22 Dec 2010, 14:41

And so we meet again :-)
Tenminste, met Folkert heb ik een aantal jaren geleden contact gehad.
Ik werk zelf ook in de bosbouw, en heb wat contacten in Alberta, dus laat maar weten of ik nog iets kan beteken! En ja, zeker de Foothills zijn de moeite waard...

Veel succes!
Katalijn
Life is too short, don't waste it!

AnneMarie
Former CBB Sponsor
Naam: AnneMarie
Soort visum: FSW
In Canada Sinds: 27 Mar 2012

Post by AnneMarie » 23 Dec 2010, 15:41

Hoi Folkert en Lotte,
Wij gaan volgend jaar ook naar Alberta :D met labrador Mara, als alles mee zit! Maar jullie gaan eerder zo te lezen!
Cochrane is misschien het stadje waar we ons gaan vestigen. Wij kijken naar huizen op http://alberta.kijiji.ca/
Lastig is het wel om thuis al te beslissen welk huis je gaat nemen. Is de buurt wel leuk, etc.
Succes met alle voorbereidingen.
Groetjes Annemarie
03-09-10 1e aanvraag
05-07-11 2e aanvraag
22-11-11 In Process
02-02-12 COPR!
27-03-2012 Geland

http://www.hottentot.org

Annemieke
Former CBB Sponsor
Naam: Annemieke
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: SAP aangevraagd augustus 2007. PR sinds 8-9-2011.

Post by Annemieke » 24 Dec 2010, 00:09

Welkom Folkert en Lotte,

Tja, onze voorkeur ligt niet in Alberta, maar ook wij houden alle opties open. Als het om werk gaat,heb je indezetijdenniet veel keus denk ik. Jullie hebben in ieder geval wel de goede instelling.
Wel tof dat jullie een baanaanbod hebben. Hopelijk is het allemaal erg snel rond. Ik hoop ook dat jullie het huis erg snel verkopen.

Groetjes,

Annemieke
[size=85]In Process since: 27-08-2007
VISUM: 6-01-2011
Permanent resident since 8-09-2011
Bezoek ook onze website =>www.frenkenannemieke.com
No one can go back & make a brand new start.
Anyone can start from now & make a brand new ending.

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 30 Dec 2010, 18:46

Blij dat je een baan aanbod kreeg. Alberta uiteraard, want er worden weer veel projecten opgestart, en dat trekt mensen aan. Gelukkig is de crisis ons een beetje gespaard gebleven.

Huren met hond: RAMP! Be prepaired voor teleurstellingen, van de honderden huizen was er maar 1 die oke zei, mede omdat ie te traag was om te begrijpen wat ik vroeg en de huur van 1900 dollar niet veel mensen aantrok. Niet de hond meenemen was geen optie (emotioneel), hoewel heel veel mensen wel op onze hond wilden ''passen''. Dit hebben we wel gedaan met de poes, die is een jaar later gekomen.

Moraal? Mischien hond eerst niet meenemen en later laten komen (als het kan). Het zal je een hoop frustratie en ook heeeel veel geld ($400/m) besparen, maar dat laatste is niet echt belangerijk uiteraard.

Sicco
Het lijkt wel vakantie

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Post by Elke » 31 Dec 2010, 05:37

Wij hebben in Mississauga en in Oakville (Ontario) naar twee huurwoningen gekeken, en beiden hadden geen probleem met onze hond (huurprijs was >2500, dus het was geen krotwoning). Wel moesten we eenmalig $250 bijbetalen om het tapijt extra te laten reinigen.
Op www.mls.ca zag ik wel heel vaak staan dat huisdieren niet toegelaten waren. Maar daar staat dan ook dat je een werkcontract of zo voor moet kunnen leggen en dat ze een creditcheck doen. Niets van dat heb je als nieuwkomer (tenzij je met een jobaanbod naar hier gekomen bent, dan heb je al werk). Toch geraken al de mensen hier aan een woning...
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

lotte&folkert
Former CBB Sponsor

Post by lotte&folkert » 07 Jan 2011, 00:02

Dank Louise, Katalijn, Annemarie, Annemieke, Sicco en Elke voor de reacties tot nu toe! Fijn dat jullie een beetje meedenken. We zullen zien of we er ons voordeel mee kunnen doen. De hond willen we echt graag mee, dus het zal mogelijk een zoektochtje worden. Annemarie, misschien zien we je nog wel. Ik weet niet of Cochrane ons plekkie wordt, in eerste instantie zal het Calgary worden of er vlak bij denk ik. Cochrane is niet zo heel ver, maar vanuit Calgary kunnen we denk ik wat beter orienteren op van alles. Ik heb bijvoorbeeld nog aspiraties om Shanie Davis mij te laten leren de bochten op de schaatsbaan tot in perfectie te leren :)

Folkert
31-01-2012 Geld van CC
05-04-2012 In process

lotte&folkert
Former CBB Sponsor

Post by lotte&folkert » 07 Jan 2011, 00:07

@Katalijn Leuk dat je reageert, ik herinner me goed ons laatste contact en heb af en toe s gekeken naar je berichten. Super dat het jou zo goed bevalt, vast wel soms met vallen en opstaan, maar daar heb je nu veel voor terug gekregen!. Ik heb nog regelmatig contact met Stefan Verhagen, die ken je nog wel van de Larenstein tijd? Ik ben me aan het orienteren op organisaties in AB dus jouw tips of hulp is zeker welkom, ik ben sowieso benieuwd/nieuwsgierig welke bedrijven jij daar kent. Ik moet nog opstarten aangezien de jaren ervoor mijn aandacht op BC lag. Ik stuur je binnenkort wel een berichtje met wat details, en evt. cv.
Mijn droom (maar gelukkig heb ik er vele) is toch wel om iets vergelijkbaars als een Bosgroep (www.bosgroepen.nl) te vinden. Dat bestaat natuurlijk niet maar er gebeurt wel e.e.a. op het gebied van particulier bosbeheer/cooperaties e.d. Ik had al contact met de fedration of woodlot owners, die waren enthousiast maar toen begon de economische malaise net in te vallen dus hij adviseerde later weer s contact op te nemen. Maar ik zoek breed in bosbouw/natuurbeheer.
Folkert
31-01-2012 Geld van CC
05-04-2012 In process

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 07 Jan 2011, 00:13

Alvast welkom in Canada, en nu ik niet nieuw meer ben op dit forum mag ik nu eindelijk ook eens zeggen "welkom op het CBB" :lol:
Nieuwste blog post: Image Image

lotte&folkert
Former CBB Sponsor

Folkert en Lotte aangekomen in Calgary!

Post by lotte&folkert » 15 Jul 2011, 21:05

Hallo fellow canada gangers,

een kort berichtje over onze nieuwe stek in Alberta!
Inmiddels zijn we aan het settelen in Calgary en het gaat prima. Lotte is begonnen met haar baan begin maart downtown Calgary bij een relatief klein bureau in water engineering en management, en vanaf ons huurhuis in Calgary NW (het relatief oude deel) kan ze met de fiets in een kwartiertje naar het werk. Da's toch het grote voordeel van hier dichtbij het centrum van deze grote stad wonen. Ook is erg veel binnen handbereik en tot nu toe is dat in ieder geval wel heel prettig en ook leuk.
Ik ben bijna 4 weken nu hier, met fiets en hond. In feb zijn we hier geweest om een huis te zoeken waarna ik in NL mijn werk heb afgerond en overgedragen en nog geprobeerd huisje in Anrhem te verkopen, wat nog niet gelukt is overigens. Het huis zoeken was echt pionieren; met rugzak in een hotel geland en van daaruit intensief gezocht, en na een week was het geregeld.
De hond bleek helemaal niet zo'n probleem. Mijn stelling is dat als je aardig naar mensen doet en zij vertrouwen in je hebben, er vaak meer kan dan op papier op op de websites staat vermeld, tja zo werkt het natuurlijk overal.
Op dit moment bezig om via het werk een LMO te verkrijgen, wat nu loopt en we hopen dat het wat wordt. Het moet wel denk ik, want als ze ergens engineers nodig hebben de komende decennia dan is het wel hier. maar goed logica en werkelijkheid lopen nog wel eens uiteen:)
tegelijkertijd alvast bezig met aanvraag nieuwe temp. workpermit. Tot nader orde heb ik dus een break da's ook wel lekker na 11 jaar dienstverband.. en ik heb ladingen met hobbies die ik hier op het gemak in kan gaan verdiepen:)
Maar ben nu wel begonnen met orientatie en proberen een beetje netwerk hier op te bouwen dus ideeen of tips blijven natuurlijk erg welkom!
de Stampede hebben we al beleefd en dat is toch echt Alberta op zijn best, toch voor een ieder wel leuk om te bezoeken!
Natuurlijk is het leuk om te horen van mensen die hier ook in de buurt wonen of dit van plan zijn, wie weet kunnen we elkaar wat helpen of wat dan ook.
groetjes Folkert en Lotte
31-01-2012 Geld van CC
05-04-2012 In process

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 16 Jul 2011, 17:35

Welkom to Alberta! Heel blij dat het met de hond makkelijk ging. En fietsen naar je werk, ik ben gewoon jaloers.
Als je nog een autootje nodig hebt, wij hebben net een leuke ingeruild voor 750 dollar :lol:

Weet je wat ik een beetje mis hier, mooie bomen, komt dat puur door de kou, of onderhouden wij de bomen meer in Europa, omdat ze zo 'zeldzaam' zijn, het is hier namelijk net onkruid, meer bomen dan brandnetels :roll:

Sicco
Het lijkt wel vakantie

anja sol
Former CBB Sponsor
Naam: Theo en Anja
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Permanent Residence

Post by anja sol » 16 Jul 2011, 17:41

Hee jullie komen ook uit Arnhem, leuk! Wij dus ook maar nu al twee jaar in Kimberley BC (ongeveer vier uurtjes vanaf Calgary). Fijn dat het allemaal soepel verloopt tot nu toe, veel geluk in Canada!

Anja
Sinds juli 2009 runnen wij Alpenglow Bed and Breakfast in Kimberley BC
blog: http://www.anjasol.com

Annemieke
Former CBB Sponsor
Naam: Annemieke
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: SAP aangevraagd augustus 2007. PR sinds 8-9-2011.

Post by Annemieke » 17 Jul 2011, 20:42

Hey en ineens een bericht uit Canada. Dat gaat lekker bij jullie. Gefeliciteerd met de grote oversteek. Hopelijk hebben jullie het huis snel verkocht. Dat is niet zo makkelijk in deze tijd, maar de overdrachtsbelasting is van 6% naar 2% gegaan, dus wie weet trekt het nu weer aan.
[size=85]In Process since: 27-08-2007
VISUM: 6-01-2011
Permanent resident since 8-09-2011
Bezoek ook onze website =>www.frenkenannemieke.com
No one can go back & make a brand new start.
Anyone can start from now & make a brand new ending.

lotte&folkert
Former CBB Sponsor

Post by lotte&folkert » 01 Feb 2012, 00:11

Hey allen,

Veel te lang niet op het forum gezeten, maar dat zal wel een goed teken zijn...Alles goed hier in elk geval in Calgary!
Sicco, als bosbouwer voel ik de plicht je vraag toch nog even te beantwoorden -na 6 maanden..- over het gebrek aan mooie bomen hier. Tja, ik wist dat dat een van de weinige dingen was die ik hier heel snel Echt zou missen als bosgek natuurlijk en het klopt ook. Hoe dat komt is de combinatie van lange winter (lees: lange periode kans op nachtvorst) en het enorm droge klimaat+droge lucht. Aan de bodem ligt het soms ook, maar meestal niet, want die is op veel plekken eigenlijk best heel ok. wel zijn er veel ondoorlatende lagen en op die plekken stagneert ook bomengroei maar daar liggen dan wel weer vaak mooie wetlandjes! Ook is het denk ik niet zo van belang dat het af en toe -30 wordt, veel bomen kunnen het hebben, in de winter tenminste.. Het het heeft dus niets met onderhoud te maken maar met natuurlijke omstandigheden. In Oost Canada en BC is de situatie geheel anders, en natuurlijk zijn er daar ook lokaal weer grote verschillen. Maar jij woont niet ver van Edmonton en ik was daar laatst en toen viel me wel op dat hoe noordelijker je gaat vanaf laten we zeggen Red Deer, hoe meer bos/bosjes/singels etc. Volgens mij is er daar dus mooier bos als hier in het zuiden? In ieder geval veel meer, en het is heel duidelijk dat de banen in de bosbouw zich ook daar concentreren...

En Annemieke, we hebben ons huis in Arnhem nog niet verkocht, beetje jammer want wel veel interesse om te kijken...maar ja de Euro en zo he....gelukkig nu wel een tijdelijke huurder zodat de kosten beperkt zijn op dit moment, de wetgeving is op dat vlak wel beter geworden in NL, nu je in mijn geval het huis via de Leegstandwet tijdelijk kan verhuren, en je juridische zekerheid hebt dat dit ook echt tijdelijk is. Woon jij nog in Gld of inmiddels in Canada?

Anja, volgens mij is Kimberley toch echt wel eerder 5 tot 6 als 4 uur vanaf hier (via Fernie)? Lijkt me wel super omgeving daar. Hoe is het er nu? Wij hadden het plan om binnenkort naar Invermere te gaan, ik zag dat er een baan van 15 km is op lake Windermere, die sneeuwvrij is en waar je kan langlaufen en....schaatsen! daar moeten we dus echt heen als schaatsfanaat...begin winter waren we er al eens en het was super rustig maar geweldig landschap ed

groetjes Folkert
31-01-2012 Geld van CC
05-04-2012 In process

Post Reply