Folkert en Lotte naar Alberta

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
AnneMarie
Former CBB Sponsor
Naam: AnneMarie
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: FSW
In Canada Sinds: 27 Mar 2012

Re: Folkert en Lotte naar Alberta

Post by AnneMarie » 01 Feb 2012, 18:29

Hoi Folkert,
Wij gaan ook naar Galgary! En zoeken ook een huurhuis in NW Calgary of anders in ZW. Ik ben het internet al aan het afstruinen maar we nemen pas een besluit als we het kunnen zien en ik denk dat dat best snel geregeld kan worden. Natuurlijk dicht bij een uitlaat mogelijkheid voor de hond. Weet jij toevallig buurten die fijn zijn om te wonen, maar ook zo'n veldje dichtbij hebben?
Zijn jullie al aardig gewend aan het Canadese leven?
Groetjes Annemarie
03-09-10 1e aanvraag
05-07-11 2e aanvraag
22-11-11 In Process
02-02-12 COPR!
27-03-2012 Geland

http://www.hottentot.org

lotte&folkert
Former CBB Sponsor
Naam: Lotte en Folkert
Soort visum: werkvergunning->LMO->....
In Canada Sinds: 01 Mar 2011

Post by lotte&folkert » 01 Feb 2012, 19:35

Hey Annemarie,

Leuk dat jullie hier ook heen komen. Dus toch geen Cochrane?..
Tja, er zijn veel huurhuizen, maar je zult vast net als wij enigszins kritisch zijn en dan moet je toch goed kijken want voor dezelfde prijs worden zowel mooie als 3x niks huizen verhuurd. Kijk je op rentfaster.ca? Dat zoekt een stuk handiger als kijiji. Je kan zoeken op kaart en ook per deel vd stad zoeken. wij wonen in de buurt Mount Pleasant. Er zijn veel aardige buurten en het is belangrijk welke prioriteiten je stelt voor je zelf en waar je dus dan gaat zoeken. En ja, de prijs natuurlijk want er zijn paradijsjes maar die kosten wat..Wij vinden het relatief oudere stadsdeel (zowel in zw als nw) het mooist en groenst, en buurten dicht bij de Bow river maar ook om de reden dat het voor Lotte te fietsen is naar downtown, uitvalswegen richting het westen dichtbij zijn en het er wat mooier/leuker is. we zouden liefst buiten de stad wonen, maar dat is voor nu niet handig en dan woon ik liefst ook echt in de stad en niet in een vd 1000 suburbs zeg maar.Inderdaad goed om eerst de plek te zien voordat je huurt en het kan idd heel snel geregeld worden.

We hebben het goed naar de zin en missen eigenlijk alleen familie en vrienden (en deze week natuurijs in NL...oke dan). Ik moet qua werk nog een beetje mijn draai vinden, ben er druk mee bezig, en heb er wel een goed gevoel over dat dat gaat lukken. Lotte heeft een super baan, en leert meer dan in de afgelopen 6 jaar in NL in haar werk..

Als je specifiek iets wilt weten kan ik geen antwoord garanderen, maar vraag gerust natuurlijk!
20-11-2011 Workpermits ontvangen
20-12-2011 Aanvraag FSW AE (LMO+wp)
31-01-2012 Geld van CC
22-02-2012 Dossier naar Berlin
05-04-2012 In process
17-04-2012 Bericht:incomplete form
18-04-2012 Opgestuurd:nieuwe forms
15-05-2012 Medical request
jul2012 Medicals ontvangen

anja sol
Former CBB Sponsor
Naam: Theo en Anja
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Permanent Residence

Post by anja sol » 01 Feb 2012, 22:02

Hee Folkert en Lotte,

ach 4 uur, 5 uur, hier kijken ze niet op een uurtje meer of minder :D In de winter zal het wat langer zijn, wij rijden meestal door het park via Banff, prachtige route! Maar welke route je ook neemt, qua tijd maakt het volgens mij niet veel uit. Via Crowsnest Pass/Fernie is trouwens ook heel mooi hoor.

En het is hier helemaal prima! lekker winter, heel veel sneeuw en daar zijn wij erg blij mee aangezien we hier een B&B hebben en dus veel skiers hebben in de winter. En tot nu toe gaat het heel aardig deze winter. De zomer is normaal onze drukke periode, maar tot nu toe mogen we niet klagen.

Goed om te lezen dat jullie het naar de zin hebben! klinkt goed allemaal! Ja en als je in Invermere bent is Kimberley een kattepsprong, dus ik zou zeggen kom dan in ieder geval even langs om een bakkie te doen (en misschien een dagje skien....)

Groeten! Anja
Sinds juli 2009 runnen wij Alpenglow Bed and Breakfast in Kimberley BC
blog: http://www.anjasol.com

Sebastiaan
Administrator
Naam: Sebastiaan
Soort visum: Skilled
In Canada Sinds: 15 Mar 2007

Post by Sebastiaan » 02 Feb 2012, 19:39

lotte&folkert wrote:Maar jij woont niet ver van Edmonton en ik was daar laatst en toen viel me wel op dat hoe noordelijker je gaat vanaf laten we zeggen Red Deer, hoe meer bos/bosjes/singels etc. Volgens mij is er daar dus mooier bos als hier in het zuiden? In ieder geval veel meer, en het is heel duidelijk dat de banen in de bosbouw zich ook daar concentreren...
Hoi Folkert,

Volgens mij maakt het niet zo uit qua bomen en bos. Wij wonen in Sherwood Park (net naast Edmonton) en volgens mij hebben wij hier net zoveel bomen/bossen als rond Calgary. We gaan trouwens in de zomer verhuizen naar Redwood Meadows (net buiten Calgary) en daar is veel meer bos dan hier...

Sebastiaan
Zoek je wat? Gebruik de search, google of kijk eens onder links !

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 19 Feb 2012, 01:57

Nou, ik vind dat er veel meer bomen zijn ten Noorden van Red Deer dan ter Zuiden (oost), maar ach...

Het is inderdaad de klei denk ik die het niet teolaat om de bomen te laten groeien. Dat heb ik al gemerkt als ik ga graven, kom er niet doorheen, dus de wortels gaan niet snel diep, tja en dan vallen de bomen sneller om nietwaar. Ik wil veel booompjes gaan planten (spar en zo), maar ook graag eik en kastanje, dus ik zie wel hoe ik dit ga oplossen. Het grooste probleem is dat ik nog nergens een eikel :lol: heb gevonden. Ik bedoel een eikenboom...
Het lijkt wel vakantie

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 19 Feb 2012, 03:13

Eikels vind je overal, toch? :mrgreen:
Nieuwste blog post: Image Image

lotte&folkert
Former CBB Sponsor

Post by lotte&folkert » 19 Feb 2012, 06:15

hoi Sicco,

goed idee eiken en kastanjes planten enz. Meer loofbomen maken meer vreugde! zo luidt een zojuist bedacht bosbouwer gezegde.

in het wild zul je hier (AB) ook geen eiken vinden dus helaas, dan moet je echt richting oost canada (vanaf Manitoba) of uiterste west maar dat zijn niet echt grote eiken (op Vancouver island zijn bijvoorbeeld fraaie rellicten van bijzonder type eikenbossen die daar nog net voorkomen vanwege het passende klimaat)

heb wel een tip, hier in Calgary plant de Gemeente wel eiken langs straten en in parken en ik zie ze ook regelmatig in tuinen. het betreft de Burr oak. lees ook

http://en.wikipedia.org/wiki/Quercus_macrocarpa

Ze worden sowieso gekweekt en moeten dus wel verkrijgbaar zijn.
Die soort kan lage temperaturen en zelfs chinooks verdragen. Ze staan hier op best veel plekken, groeien niet als kool maar zijn wel mooi.
Mooie loofbomen die hier relatief snel en goed groeien zijn iep en es. Die geven ook goed strooisel voor bijv. de tuin (niet zuur) zolang je er geen Dutch elm disease in krijgt :)

groetjes Folkert
31-01-2012 Geld van CC
05-04-2012 In process

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 19 Feb 2012, 07:10

Toen wij in Strathmore AB woonden, had ik eikenbomen in de tuin..dus ze zijn er zeker.
maar groeien erg ERG langzaam

katalijn
Former CBB Sponsor
Naam: Katalijn
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker - PR (2005), Citizenship (2010)

Post by katalijn » 21 Feb 2012, 17:16

Kastanjes (American chestnut) zijn zo goed als verdwenen uit Canada, na de Chestnut blight. Paardenkastanje is geen inheemse boomsoort in Canada, maar kom je her en der wel tegen (geplant).
Essen moet je mee uitkijken, nu (vooral in het oosten) de Emeral Ash borer zo goed als alle essen in bepaalde steden aan het uitroeien is (Ottawa, Montreal, Toronto, London, Sault Ste Marie, etc). Ik zie dat nog wel overspringen naar het westen. Eiken groeien sowieso langzaam, zeker omdat hun groeiseizoen korter is dan in NL.

Als je een snelgroeiende boom wil hebben, probeer eens een populier (of wilg). Zeker bepaalde klonen groeien als kool! Maar heb zo'n vermoeden dat die wat te snel groeien :)
Life is too short, don't waste it!

lotte&folkert
Former CBB Sponsor

Post by lotte&folkert » 21 Feb 2012, 18:39

Kijk, ik krijg professionele bijval :) tja populieren wou ik nu net niet aanbevelen want die staan hier overal en zien er vaak niet uit (kort, krom, lamlendig..), zeker op de vele droge standplaatsen. Vaak zijn het abelen maar mooiere populieren zijn er zeker ook wel...heb er zeker wel gezien waar je mooie klompen uit kan halen:) En ze horen hier thuis dus er is ook zeker niets mis mee.

goed dat je dat zegt, ik wist dat niet van die immigrant beetle die alle essen om zeep helpt. Erg jammer en vervelend, weet je of ze bezig zijn resistente soorten te kweken? Wat opmerkelijk is, is dat kort voor mijn vertrek uit NL er heel plotseling eigenlijk op verschillende plaatsen in NL ook essensterfte opdrad (zowel opgaand als essenhakhout), er gingen wat geruchten over de herkomst maar werkelijk iedereen stond voor een raadsel...had overigens niet de indruk dat er een beetle in het spel was daar. In elk geval weer compleet nieuw iets. Raar. Het is overal een serieus probleem die oprukkende insecten, schimmels etc zowel door import als biotoopverschuiving.
De essen hier in AB zijn -wat ik heb gezien- nog in goede staat. de pine beetle is er al wel en komt dichterbij uit het westen en de elm disease is overal dichtbij....maar prachtige iepen hier!
31-01-2012 Geld van CC
05-04-2012 In process

katalijn
Former CBB Sponsor
Naam: Katalijn
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker - PR (2005), Citizenship (2010)

Post by katalijn » 21 Feb 2012, 19:06

Eigenlijk bedoelde ik de populier (poplar or aspen) ook meer als grap omdat ze zo snel groeien. Qua schoonheid, inderdaad misschien geen winner.

Qua Emerals Ash Borer, kan je makkelijk Googlen; er is veel informatie over te vinden. Ze hebben nog geen success met resistance, zeker omdat de EAB nog maar relatief kort in de buurt is. Ze zijn nu voornamelijk bezig met het stoppen van verspreiding (aangetaste bomen verwijderen in de winter, als de EAB niet actief is) en er is nu wat meer bekend over het eventueel injecteren van bomen, maar dat is erg prijzig. EAB is overgekomen uit China (in een schiplading...), terwijl de pine beetle native is (in BC).
De spreiding van de Mountain Pine Beetle is geloof ik iets vertraagd in Alberta, dankzij koude winters. Wat wel zorgelijk is, is dat de MPB nu is overgesprongen naar de jack pine (in BC en AB komt het voor op lodgepole pine). Jack pine is een belangrijke soort in de boreal, wat helemaal tot aan NB strekt, dus als ze daar echt actief worden, is dat niet goed te overzien, Duimen dus voor een aantal goed koude winters!

En dan heb je hier nu ook de Asian Longhorn Beetle, die voornalijk maple trees (esdoorn) aantast. Ook in Toronto, en veel ten zuiden van ons (USA). Ze dachten dat het voornamelijk in de stad voorkwam, maar nu is het ook in grote bossen ten zuiden van de grens aangetroffen, en ze zijn bang dat het naar het noorden trekt, waar het grote schade kan aanrichten voor de Maple Syrup Producers, aangezien Quebec de grootste leverancier is van maple syrup (wat weer uit de sugar maple komt...).

We hebben ook successverhalen hoor, het is niet alleen maar slecht nieuws :)
Life is too short, don't waste it!

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 14 Apr 2012, 17:41

Nou, ik kon slecht inloggen, dus heb dit bomen verhaal effe niet kunnen volgen. Blij al deze tips te lezen!

Populier: 10.000 op voorraad hier, dus nee, die moeten weg.

Ik begin met een tiental sparretjes van 2 a 3 meter hoog, en de eikel :D komt hopelijk ook dit jaar. Eigenlijk vind ik niet erg dat ie langzaam groeit, want ik wil hen langs de oprit zetten.

Tip van de es neem ik van harte, ik koop uiteraard ook een paar appelbomen!

Andere tips (niet van de beetle, ik wil geen beetles :wink: ) zijn welkom

Sicco
Het lijkt wel vakantie

Post Reply