Lotte, Remco en kids

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
Post Reply
lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Lotte, Remco en kids

Post by lver » 22 Nov 2013, 17:01

Hoi allemaal!

Wij zijn nieuw hier op het CBB en wilde ons maar even voorstellen voor we gaan reageren op berichten van anderen
Alvast excuses als deze post op de verkeerde plek terecht komt, ik raak altijd danig in de war van forum-hiërarchie :) (dat wordt nog wat met de bureaucratische hiërarchie :wink: ).

Ik ben Lotte (33, manager), en samen met mijn man Remco (38, civiel ingenieur) en drie kleine kids (6, 3, en bijna 1) zijn we zojuist de visumprocedure gestart (Federal Skilled Worker) om in aanmerking te komen voor een Permanent Resident visum. Het is vreselijk spannend of dat nog gaat lukken, want hoewel Remco's beroep op de POL staat voor dit jaar is de cap voor civiel ingenieurs bijna bereikt. Ons dossier zou eigenlijk vandaag verstuurd worden (wij werken met visa4you) maar de referentiebrief van de oude werkgever is nog niet binnengekomen :( Terwijl ik dit type is mijn man aan de telefoon met hem om te proberen de brief vandaag nog verstuurd te krijgen (zou hij eigenlijk woensdag al doen) zodat ons dossier morgen verstuurd kan worden naar het Central Intake Office. Wat een nagelbijterij! En wellicht zijn we al veel te laat omdat ze achterlopen met het verwerken van de binnengekomen dossiers en is het helemaal niet spannend omdat de cap drie weken terug al bereikt was LOL. We zullen het zien.

Ik zal nog wat achtergrond geven:
Mijn man en ik hebben beide in de jaren '90 een jaar in de VS gewoond voor een high school jaar. Mijn voorliefde voor het buitenland bestond daarvoor al maar het is er niet minder van geworden. Ik heb een heerlijk jaar gehad en heb daarna via de universiteit in Nederland een semester in North Carolina kunnen studeren. Remco is na zijn afstuderen een aantal maanden aan de slag gegaan in Australië en ook dat beviel goed. Daarna kregen we kinderen en schoof "het buitenland" wat naar de achtergrond, hoewel het bleef knagen, vooral bij mij. Afgelopen zomer kwam het onderwerp weer eens naar boven en gingen we het er serieus over hebben om een tijdje (minimaal 2 jaar) met het gezin naar het buitenland te vertrekken. Gezien onze eerdere ervaringen kwamen zowel de VS als Australië eerst aan bod, maar om diverse redenen èn omdat we toe waren aan een nieuwe uitdaging vielen ze beide af en kozen we voor Canada. Daar is geen grondige studie aan vooraf gegaan (behalve wat kletsen met een Canadese vriendin), maar gewoon een gevoel. We zijn immers nog nooit in Canada geweest! Maar omdat we in eerste instantie niet voor de eeuwigheid gaan maar voor een paar jaar zien we het ook als avontuur. We kunnen altijd nog terug, want we hebben het ook hier in Nederland prima naar ons zin.

Ik ben er toen meteen vol ingedoken: puntencheck gedaan, emigratiedag bezocht, emigratieblogs gelezen (zo "ken" ik hier al een aantal mensen op dit forum via hun blog haha zoals Elke, en Tanja en Jelger) om ervaringen van anderen te lezen, de IELTS samen gedaan, en ten slotte een afspraak gemaakt bij visa4you op 29 oktober. De twee weken daarna alle papierwerk verzameld en aangevraagd en nu dus aan het wachten op die brief van de werkgever om de boel op te kunnen sturen.

We staan dus helemaal aan het begin van een lang traject waar een boel van jullie al doorheen geweest zijn, en daar kunnen wij waarschijnlijk een hoop van leren. Ik weet haast niet waar te beginnen met lezen :)
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

AnneMarie
Former CBB Sponsor
Naam: AnneMarie
Soort visum: FSW
In Canada Sinds: 27 Mar 2012

Re: Lotte, Remco en kids

Post by AnneMarie » 22 Nov 2013, 20:17

Welkom op het CBB. En wat spannend allemaal! Ik hoop dat die werkgever het nog opstuurt ( ken het nagelbijt gevoel) en jullie nog binnen de cap vallen. Dan kan het wachten beginnen!

Er valt hier veel te lezen, tips maar ook evaringen.
Weten jullie al waar jullie je willen vestigen of komt er toch eerst nog een reisje om Canada live te ontdekken?

Succes met de aanvraag.

Annemarie
03-09-10 1e aanvraag
05-07-11 2e aanvraag
22-11-11 In Process
02-02-12 COPR!
27-03-2012 Geland

http://www.hottentot.org

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Post by Ineke » 23 Nov 2013, 08:32

Welkom! Wij zijn met de zelfde instelling naar Canada gekomen en het bevalt nog steeds. Wel een paar keer daarvoor in Canada geweest, tenslotte is het een avontuur waar veel geld in kan gaan zitten. Ben benieuwd waar jullie je willen gaan vestigen.
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

Cees
Former CBB Sponsor
Naam: Cees
Vestigings Provincie: Saskatchewan/Ontario
In Canada Sinds: 26 Oct 2005

Post by Cees » 24 Nov 2013, 19:20

Hoi hoi,

Welkom op het forum. Hopelijk dat jullie je weg kunnen vinden door alle info die je hier kunt vinden. Ik las dat jullie werken via Visa4You. Zelf hebben alles zelf gedaan en daarna de boel laten checken door Ingrid Beens.

Nooit in Canada geweest. Voor sommigen een shock, voor anderen een herkenning denk ik. Ik neem echter aan dat jullie wel een reisje in de planning hebben, al is het wellicht pas over een poosje.

Hebben jullie het oog op een bepaalde streek? Ik neem aan dat jullie computer momenteel overuren maakt betreffende Canada research en dat je wellicht een bepaalde voorkeur ontwikkeld.
Verder komt dan direct de vraag: Wat zijn jullie van plan te doen wanneer je hier bent en, niet onbelangrijk, wat is je plan B voor het geval plan A niet werkt.

Jullie hebben je achtergrond in opleiding en werkervaring. Wees er van bewust dat dit allemaal heel mooi is, vooral in het traject van visum verkrijging, maar dat het je wellicht geen steek verder helpt nadat je geland bent. Ben je bereid iets "heel anders" te doen wanneer de situatie daartoe roept? Velen zijn hier gekomen met een bepaald idee en vinden zichzelf vandaag terug in een total ander scenario. Niet minder, maar weldegelijk anders.

Mochten jullie plannen hebben om Ontario te bezoeken, geef dan gerust een gil. Toen wij in 2005 onze orientatie deden, hebben we verschillende CBB'ers bezocht en dat is erg leerzaam. Waarom zelf het wiel uitvinden wanneer een ander dat reeds gedaan heeft?

Veel success,

Cees & Co.
Hiha bananasplit, gras is groen en sneeuw is wit

lver
Junior Member

Post by lver » 26 Nov 2013, 11:14

Hallo en bedankt voor het welkom!
Waar we ons willen vestigen, ja dat is meteen een van de moeilijkste vragen vind ik. Elke keuze die ik daarin maak lijkt heel willekeurig omdat ik er nog nooit geweest ben. Aan de andere kant realiseer ik me ook dat ik onmogelijk alle provincies uitgebreid in real life kan gaan bekijken voor we een keuze maken. Voor nu neigen we naar de westerse provincies (met name Alberta en BC, maar wellicht Saskatchewan ook), maar daar zit dus weinig filosofie achter. Hier willen we op letten: klimaat, natuurschoon, kindvriendelijk (scholen ed.), werkgelegenheid.
Nu hoor ik van velen dat BC erg nat is, maar wellicht geldt dat voornamelijk voor de kustgebieden? Het liefst gaan we niet in een hele grote stad (Vancouver, Calgary, Toronto) wonen maar in een kleinere stad/dorp er in de buurt. We wonen hier in NL in (een buitenwijk van) Amsterdam, en de drukte en kleine huizen/tuintjes voor veel geld daarvan beginnen ons wat tegen te staan.
Ik ben wel benieuwd waar alle forumleden wonen, is daar een overzichtsdraadje van?
En Cees hartelijk dank voor het aanbod! Mijn zwager en gezin vertrekken volgende maand voor een jaar naar Toronto om als arts te werken dus wellicht zullen we Ontario toch als uitvalsbasis nemen voor een verkenningstrip :)

De applications cap is gisteren weer geupdate en stond nu op 262 van de 300.... als het goed is zal ons dossier vandaag opgestuurd gaan worden dus we duimen duimen duimen dat het nog op tijd is.

Qua werk gokken we er vooralsnog op dat er wat te vinden zal zijn als civil engineer (het staat niet voor niks op de priority occupation list toch?), maar we staan ook open voor andere zaken. Ik zal de eerste tijd niet werken om de kinderen te begeleiden in hun aanpassingstraject en daarna zie ik wat er op mijn pad komt. Eventueel willen we (op termijn) zelf een bedrijfje opzetten, maar eerst maar eens ervaring opdoen en de Canadezen leren kennen.

veel groeten
Lotte

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 26 Nov 2013, 18:37

Haha ja te zeggen dat BC erg nat is, staat gelijk om te stellen dat heel west Europa dat is :lol: Er zijn hier ook woestijngebieden met ratelslangen, dat zegt genoeg :D
Vancouver is wel nat heb ik begrepen. Grote steden hier zijn echt niet te vergelijken met Nederlandse steden...
Wij wonen in Creston (BC) en dat is een leuk klein dorp vlak bij de Rockies, maar geen baan te krijgen behalve als je lumberjack wil worden :wink:

Succes met alle plannen Lette en Remco :D
Nieuwste blog post: Image Image

jalilatham
Former CBB Sponsor
Naam: jalilatham
Vestigings Provincie: Chilliwack, British Columbia
Soort visum: SAP
In Canada Sinds: 29 Mar 2011

Post by jalilatham » 26 Nov 2013, 23:01

Welkom hier en veel succes met de hele procedure.

Laat je niet uit het lood slaan door verhalen als 'BC is nat, BC is duur....' valt allemaal best wel mee.

Ja, het regent hier, soms dagen achter elkaar, maar de natuur is prachtig, en het is niet voor niets dat mensen die veel gereisd hebben die 1 van de mooiste gebieden blijven vinden. Elke dag is er wel even dat moment dat ik om me heen kijk en dankbaar ben voor wat we hier allemaal hebben. Wat hier eerder al gezegd werd door Cees is zeker waar: je moet open staan voor verandering en niet focussen op een bepaald beroep/baan. In mijn geval: ik was in Nederland werkzaam bij de Kit, heb me van tevoren verdiept in de mogelijkheden hier, dit leek allemaal niet zo heel erg moeilijk. Totdat ik hier te horen kreeg dat ik eigenlijk weinig kans maakte omdat ik geen East Indier (minority) ben....grrrrr! Nu ben ik inmiddels twee jaar werkzaam bij een van de grotere private ondernemingen hier en ben ik inmiddels Production Manager. Komt mijn HBO opleiding Logistiek & Economie toch weer een beetje van pas, haha.... Je weet nooit hoe het allemaal loopt, en als je maar een 'open mind' hebt, komt het meestal wel goed.

Nu weet ik toevallig dat er mogelijk een huis in de verkoop komt bij ons hier in Chilliwack, misschien dat je eens met Balkanclan moet praten :roll: (hoop dat hij tegen een geintje kan....)

groetjes, Jan
Aanvraag verstuurd: November 6, 2007
In Process: January 31, 2008
Medical: October 28, 2010
Verzoek paspoorten: December 14, 2010
Paspoorten retour: December 29, 2010
Geland in Canada: March 29, 2011
Aanvraag Canadian Citizenship: December 15, 2014

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 26 Nov 2013, 23:24

Oke, waar wonen wij (want volgens mij is er niet zo'n overzichtsdraadje) en waarom deze keuze.

Wij zijn op meerdere plekken in Canada geweest om te orienteren, dus alles heel bewust. Ik had een hele sterke voorkeur voor Alberta, de combinatie van het weer (droog), Aangename zomers en echte winters. Ze duren alleen net een maand te lang, maar -10 overdag is aangenaam te noemen. Het waait in Edmonton minder (bijna niet) dan ten zuiden van Calgary, waar het overigens wel weer veel warmer schijn te zijn.
Edmonton is ook niet te druk/dicht bevolkt, echt een groene stad, en rondom Edmonton ook veel bos. Het bos is niet zo mooi als andere delen van Canada, maar mooi genoeg voor mij. Het voordeel van Edmonton vond ik het dorpse/stadse combinatie. Files zijn niet echt vreselijk (ik houd van auto rijden) en daarbij is benzine een van de goedkoopste van Canada.

Als je werk zoekt heb je hier veel kans, gemiddeld huishoud inkomen ligt 1.5 tot 2 keer boven Canada gemiddelde (vlgns internet) en huizen zijn (als je juist zoekt) betaalbaar. Ze zijn misschien niet waard voor de kwaliteit die je krijgt, maar het is ongeveer Nederland prijzen, en ik denk zelfs goedkoper dan Amsterdam omgeving. Voor globaal 300.000 euro koop je echt een heel mooi vrijstaand huis op een goede locatie, maar voor veel minder uiteraard ook. Behalve dat de bruto lonen hoger liggen, is de belasting ook de laagst, dat maakt alles ook ongeveer op Nederland nivo, min of meer.

Canada eerst bezoeken is een must, en als je ergens familie of kennissen hebt is dit inderdaad ook heel prettig. Vooral in het begin. Een vakantie is niet voldoende, en geeft een vertekend beeld. Als je komt open ook een bankrekening, kijk intensief rond in steden. Doe boodschappen, ga naar Tim Hortens, McDonald, probeer met mensen te praten. Gewoon een algeheel gevoel. En als dat prettig voelt nu, dan zal dat ook prettig voelen later. Mijn tweede bezoek aan Canada vast een gevoel van thuiskomen. Terug komen in Nederland veel last van heimwee, dus emigreren lag voor de hand. HET IS EEN GEZINSGEBEUREN

Wij zijn, wat ook de bedoeling was, uiteindelijk op een klein stukje land (hobby boerderij) gaan wonen, 20 minuten buiten Edmonton

Een van de belangerijkste reden om naar Edmonton of Alberta ter komen is dus werk, een van de redenen niet zijn de lange winters.

Sicco
Het lijkt wel vakantie

anja sol
Former CBB Sponsor
Naam: Theo en Anja
Soort visum: Permanent Residence

Post by anja sol » 27 Nov 2013, 03:19

Wij wonen sinds 4,5 jaar in Kimberly BC (Zuid BC, ongeveer 4 a 5 uur van Calgary af). Waarom hiervoor gekozen? Hoofdzakelijk omdat we toen op zoek waren naar een (lopende) business in het toerisme om over te nemen. Liefst een year round business en dat vonden we hier. Een lopende B&B, mooi huis, goede locatie. Het stadje vonden we toen aardig, nu vinden we het erg leuk. Klein, zo'n 8000 inwoners. We wilden graag in (vlakbij) de bergen wonen komende uit het vlakke Nederland dus de prairie was voor ons niet echt een optie. Al waren we wel zo flexibel dat we, toen we gingen zeiden waar de glegenheid zich voor doet en de omstandigheden goed zijn settelen we ons. Wij vinden dat we hier alles hebben wat voor ons belangrijk was/is. Veel en mooie natuur, ruimte, skien op twee minuten afstand! Stadje op loopafstand dus we hoeven niet altijd de auto te pakken en een grotere stad (Cranbrook, MET vliegveld, ook heel fijn) op een half uurtje.

De grootste plus voor ons hier is het klimaat. Het is hier mild en nooit TE (te warm, te koud, teveel sneeuw, teveel wind, geen orkanen en de sneeuw komt hier recht naar beneden :wink: ) Hier zeggen ze "we have no extreme weather". In de winter hebben we twee opties, zon of sneeuw, heerlijk. Juni is de regenmaand weten we nu na een paar jaar, maar verder valt er weinig regen. De lente en herfst kunnen kort zijn, de winters lang maar voor ons niet te lang, wij vinden de winter geweldig. De zomer kan kort zijn maar dan wel drie maanden (juli, augustus, september) prachtig zomerweer.

Ik kan me voorstellen dat men voor een grote stad kiest ivm werk. Wij werken allebei vanuit huis (ik in de B&B en Theo nog voor Nederland) dus dat is onze mazzel. Werk is hier niet veel, ja toerisme, zomers op de golfcourse en 's winters op de skihill of zelfs meerdere baantjes. Cranbrook heeft wel werk maar ook niet superveel. Mensen werken hier wel in het Noorden (oilfields, twee weken op twee weken af, handig met een vliegveld in de buurt).

Veel zaken dus die je keuzes kunnen beinvloeden, een keer op vakantie komen is zeker aan te raden, het is een groot land...

Anja
Sinds juli 2009 runnen wij Alpenglow Bed and Breakfast in Kimberley BC
blog: http://www.anjasol.com

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Post by Ineke » 27 Nov 2013, 05:40

Wij wonen hier 2,5 respectievelijk 1,5 jaar in Nelson BC. We zitten precies tussen Vancouver en Calgary in. We konden hier een bedrijf overnemen en Nelson voldeed aan al onze wensen. Niet te klein en met karakter en cultuur. Skihill, bergen om te wandelen en water genoeg om te kayakken en te vliegvissen. Als we naar een grote stad willen gaan we naar Spokane WA in de USA. We hebben in juni en november veel regen. Ook in de wintermaanden valt er veel neerslag. Op de skihill is dat reuze fijn want dan ligt er weer een verse laag powder, maar in town is dat wat natter en soms gewoon regen. De zomermaanden tot nog toe waren prachtig. Wat betreft werkgelegenheid vind je er minder dan in de grote stad maar er zitten hier wel wat technische bedrijven die zeggen moeilijk aan goed personeel te kunnen komen. Een goede ingang is de chamber of commerce. Die weten heel veel en hebben zo hun contacten. Ook zijn er kleine bedrijven die opvolgers zoeken. BC heeft een visumprogramma dat hier op aansluit. Dus mocht de fsw procedure niet lukken en je voldoende middelen hebt om hierin te investeren. Oja het bedrijf wat we hebben overgemomen is een typisch canadees ding. De accijnzen op alcohol is zijn erg hoog en wijn is vergeleken met Nl niet te betalen. Daarom maken heel veel canadezen zelf wijn. Wij verkopen de kits met alle ingredienten om wijn te maken en we kunnen de wijn ook in store maken. Er zit wel wat regelgeving achter. Zo moet de klant zelf de gist bij de druivensap doen en ook zelf komen bottelen. Het is een prachtig product en we zijn zelf enorm verbaasd over de kwaliteit van de wijn. John is een redelijk goede wijnkenner en heeft de nodige châteaux bezocht en wijnen geproefd. We vinden het allebei reuze leuk om te doen en we kkomenzo in contact met heel veel mensen. Naast het wijnmaken is john actief in een businessclub en als business consultant. Mochten jullie meer willen weten kan je een pm sturen.
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

lver
Junior Member

Post by lver » 27 Nov 2013, 12:34

Alvast bedankt allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden!
Ik zal zelf later weer uitgebreider posten, heb vandaag een verjaardag te vieren van onze jongste die 1 wordt :D
Wilde wel even melden dat gisteren dan toch ons dossier door de koerier opgehaald is en onderweg is naar Sydney, Nova Scotia. Toch wel een hoera-gevoel hoor! Hopelijk hopelijk hopelijk hebben wij nog een van de laatste 38 plaatsen voor de cap bereikt is. Kleine kans, maar een mens mag hopen hè.

tot later,
groetjes lotte

sijj
Senior Member

Post by sijj » 28 Nov 2013, 00:15

On average Edmonton receives 2,299 hours of bright sunshine per year and is one of Canada's sunniest cities :wink:
Het lijkt wel vakantie

lver
Junior Member

Post by lver » 28 Nov 2013, 14:15

Is dit een salespraatje voor Edmonton Sicco? :wink:

Hier is de eerste tegenslag binnen. Na de update van gisteren staat er te lezen:
civil engineer: 300 (cap reached) :(
Helaas dus. We moeten even wat nieuwe plannen gaan smeden.

groetjes lotte

sijj
Senior Member

Post by sijj » 28 Nov 2013, 14:36

Ja, kan het niet laten, zit in het bloed.

Dat is overigens balen. Is die CAP per jaar? Betekent dat ie op 1 januari weer op 0 staat? Sorry, ik weet neits van al die nieuwe regels
Het lijkt wel vakantie

lver
Junior Member

Post by lver » 28 Nov 2013, 15:06

ja die cap is per jaar, maar loopt van begin mei 2013 tot begin mei 2014...
Het brengt de volgende onzekerheden met zich mee, naast het langere wachten:
- afwachten of civiel ingenieurs weer op de Priority Occupation List staan volgend jaar
- aangezien de hele immigratiewetgeving per 1 jan 2015 weer op de schop gaat, is het afwachten óf ze de lijst überhaupt nog een keer vernieuwen. Kan ook zijn dat ze hem gewoon door laten lopen als de totale cap (alle beroepen bij elkaar) nog niet aan 5000 is, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Of gewoon geen nieuwe lijst meer maken voor dat laatste half jaar :?
Dat wordt fijn een half jaartje wachten daarop :roll:

Wij mikken eigenlijk op een vertrek begin zomer 2015 ivm nieuwe schooljaar kinderen (zomer 2014 is misschien beetje erg snel, iig voor een PR kaart niet haalbaar), we zullen zien of dat realistisch blijkt.

Ik vind het trouwens erg leuk om te lezen wat jullie allemaal over je woonplaats vertellen! Zo leren we beetje bij beetje wat meer over het land. Ik kan me voorstellen dat die informatie ook nuttig voor anderen die zich oriënteren op waar te landen is (die wellicht niet meelezen in deze thread), dus als het goed is maak ik een nieuw topic aan hiervoor en dan kunnen jullie verhalen van hierboven daar misschien ook in als je dat wilt. Fluit me alsjeblieft terug als ik dingen doe die al eens gedaan zijn. Wil hier niet de wijsneuzige nieuwkomer uithangen :lol:

groetjes lotte

Post Reply