Lotte, Remco en kids

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
Post Reply
movingon
Gold Member
Naam: Movingon
Vestigings Provincie: Nova Scotia
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 8-2015

Re: Lotte, Remco en kids

Post by movingon » 18 May 2015, 17:25

Gefeliciteerd!!! Eerst even genieten en dan: plannen!
8)
Applied in 2009; COPR Fall 2013; Landed spring 2014; PR card received summer 2014 8) House sold summer 2015; In Canada since Aug 2015 :wink:

Cees
Former CBB Sponsor
Naam: Cees
Vestigings Provincie: Saskatchewan/Ontario
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 26 Oct 2005

Post by Cees » 22 May 2015, 17:09

Van harte gefeliciteerd. Hopelijk mag alles voorspoedig verlopen tijdens de laatste emigratie loodjes en tijdens het opbouwen van een Canadese toekomst.

hartelijke groet,
Cees
Hiha bananasplit, gras is groen en sneeuw is wit

Walter7
Newbie
Naam: Walter
Vestigings Provincie: Ontario, maar nu in Alberta!
Soort visum: PR Skilled Worker
In Canada Sinds: 29 Jun 2011

Post by Walter7 » 22 May 2015, 20:52

Congrats! Geniet van het avontuur en tot gauw in Alberta! :-)
Aanvraag Sydney: november 2009, Dossier Berlijn: juli 2010, Medische keuring: november 2010 Visum binnen :-) januari 2011 Landen: juli 2011

lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Post by lver » 27 Oct 2015, 11:10

En op 10 oktober 2015 was het dan eindelijk zover: we zijn landed immigrants :-)
Ik was nog best nerveus over de formaliteiten - we hebben hier tenslotte twee jaar naartoe gewerkt - maar dat bleek allemaal reuze mee te vallen.
Omdat onze twee zoons na de landing op Calgary bij de piloten in de cockpit mochten kijken en die vervolgens alle tijd namen om ze alles uit te leggen en overal aan lieten komen waren we ruim na de laatste passagiers het vliegtuig uit. Dat bleek in ons voordeel te werken: door de paspoortcontrole waar niemand meer in de rij stond en dan door naar het immigration kantoortje waar ook maar één andere vrouw aan de balie stond. De immigration officer die ons hielp was best vriendelijk en tolerant ten opzichte van onze toch wel wat stuiterende jongens na zo'n lange vlucht (dochtertje lag de hele tijd te slapen). Ze nam haar tijd om de CoPR formulieren goed te bekijken, maar gaf toen toch aan dat we mochten tekenen bij de kruisjes en we nu officieel permanent residents waren. Opluchting alom. Toen toch onze vraag of ze niet ook even de goods to follow list nodig had? Nee daarvoor moesten we bij customs zijn en dan even zeggen dat we unaccompanied goods hadden. Ook bij customs was niemand anders dus waren we meteen aan de beurt. Echter ook hier maakten we kennis met de 'geen haast' mentaliteit van de Canadezen :-) Ze liep onze lijst met ons na en alles was akkoord. Toen toch maar even een gezinskiekje genomen bij de Canadese vlag ;-)

Over de goods to follow list: deze hadden we gecategoriseerd (kitchen supplies, furniture etc.) en aangegeven welke dingen onder die categorieën vielen (kitchen supplies- cutlery bijvoorbeeld). Niet met aantallen erbij en ook niet met waardes. Alleen voor de electronica heb ik aantallen, geschatte waardes, model en serienummers toegevoegd. En onderaan de lijst een geschatte totale waarde van de goods to follow. Hier kwam verder geen commentaar op.
De grootste verrassing voor ons was dat helemaal niet gevraagd werd naar de proof of funds.

De rest van onze twee weken hebben we veel afgesproken met mensen in Calgary die ons fantastisch hebben geholpen door ons voor te stellen aan anderen, de buurten lieten zien, een school lieten zien, ons bijpraatten over de woningmarkt (Ariette van Pelt) etc. Natuurlijk hebben we zelf ook veel ondernomen en leuke uitstapjes gemaakt naar oa de Zoo, het Science Center, Okotoks, Cochrane, Airdrie en Banff en Lake Louise. Al met al was het nuttig én heel leuk. Onze oudste zoon (8) meldde na een week al aan zijn broertje (5) dat hij niet meer terug naar Nederland wilde want het was in Canada veel leuker. Haha nou dat is vast een zorg minder. Ook voor mijn schoonmoeder die met ons meegekomen was was het fijn om te zien waar we straks zijn, ze heeft er echt van genoten.

Nu weer terug in het echte leven en aan de slag met het maken van een (financiële) planning zodat we weten wanneer we echt kunnen vertrekken. Dat hangt vooral af van een voldoende grote spaarpot opbouwen om een half jaar zonder baan te kunnen overleven aldaar.
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

foobsz
Full Member
Naam: foobsz
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: FSW

Post by foobsz » 29 Oct 2015, 06:20

Gefeliciteerd!
Het beschreven proces rondom de landing kan ik mij nog goed herinneren. Alleen in mijn geval wilde Customs de Goods-to-Follow list niet in behandeling nemen, omdat ik aangaf dat ik pas later definitief zou aankomen. Inderdaad.. Een customs list opgebouwd uit groepen werkt heel goed. Alleen bij elektronica en bij juwelen is men geinteresseerd in de waarde. Kleding, boeken, etc.. minder. Heb je nu een stempel op je GtF?
08-05-2014 dossier Sydney, NS CIO
04-07-2014 processing fee
13-08-2014 Positive Eligibility Review
20-10-2014 Dossier in Wenen
22-10-2014 Oproep VOG en Medicals uit Wenen
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
28-11-2014 ECAS: Decision Made
02-12-2014 PR
15-04-2015 Landed (Vancouver)

Walter7
Newbie

Post by Walter7 » 30 Oct 2015, 18:18

Congrats! Nu is het echt begonnen. Veel succes en plezier gewenst in de laatste stappen voor jullie Albertans worden!

cheers,

Walter
Aanvraag Sydney: november 2009, Dossier Berlijn: juli 2010, Medische keuring: november 2010 Visum binnen :-) januari 2011 Landen: juli 2011

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 01 Nov 2015, 03:01

Spannend! Succes met alles. Wanneer gaat de Grote Oversteek (ongeveer) plaatsvinden?
Nieuwste blog post: Image Image

lver
Junior Member

Post by lver » 12 Nov 2015, 12:04

Nou Sophia, dat zijn we nu aan het uitzoeken. We plannen te vertrekken voor we een baan hebben (hoewel we natuurlijk openstaan voor een baanaanbod haha) en met de huidige economie willen we graag zeker 6 maanden kunnen "overleven" zonder werk. Ik ben nu dus bezig in te schatten hoeveel geld we in totaal gespaard moeten hebben en dan kan ik de definitieve planning maken. We hopen in de lente te kunnen vertrekken!

Walter, ik zie dat jij in Cochrane woont, mag ik vragen hoe dat bevalt? Wij vonden Cochrane erg aantrekkelijk, maar een commute naar Calgary lijkt nog een beetje een obstakel. Heb jij daar ervaring mee?

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

Walter7
Newbie

Post by Walter7 » 13 Nov 2015, 21:46

Hi Lotte,

Cochrane bevalt ons erg goed. Alle amenities aanwezig en dicht bij de bergen. Wij wonen hier nu ongeveer anderhalf jaar en ik rij elke dag naar Calgary.
Vanuit Fireside (Cochrane zuid) rij ik naar highway 1 en dan richting McMahon Stadium waar ik de LRT richting downtown pak. Reistijd is gemiddeld rond de 45 minuten van deur tot deur (inclusief koffie halen bij Timmies).

cheers,

Walter

lver
Junior Member

Post by lver » 03 Dec 2015, 13:43

Hi Walter!

Nou dat klinkt helemaal niet slecht qua commute eigenlijk. Ik geloof dat ik alles minder dan een uur wel acceptabel vind, maar daarboven zou ik me nog eens op m'n hoofd krabben. Is de commute in de winter heel veel langer of valt dat mee?
Eigenlijk wil ik gewoon echt in Cochrane wonen haha maar die reistijd is stiekem dus wel een dingetje... Mijn man rijdt nu bijna dagelijks van Amsterdam naar Tilburg en is daar steeds 75 minuten mee zoet en het voelt als zo zonde van de tijd. Aan de andere kant wil ik het liefst een fijne plek als basis kiezen en niet een plek waarvan je hoopt dat die dicht in de buurt van je werk zit (en als je ontslagen wordt kan dat zomaar weer anders zijn).

keuzes keuzes...

Walter7
Newbie

Post by Walter7 » 08 Dec 2015, 19:55

Hi Lotte,

In de winter kan het wat langer zijn. Zoals een collega van mij het beschrijft:'It's never shorter than 30 minutes and never longer than an hour'.
Hangt heel erg af van het weer en de weg. Zowel de 22 als de 1 worden goed bijgehouden, dus over het algemeen gaat dat prima.

cheers,

Walter

lver
Junior Member

Post by lver » 21 Jan 2016, 13:14

Hiep hoi hiep hoi, we hebben onze enkele-reistickets geboekt! :)
Op 9 augustus vertrekken we, dus nu kunnen we eindelijk gaan aftellen.
Ik ben inmiddels vaste klant van rentfaster.ca ;) en surf me suf op zoek naar de leukste wijken van Calgary en omgeving om straks fijn te kunnen wonen, redelijk gemakkelijk te stad in te komen en ook nog naar elementary school te kunnen zonder 45 minuten in de bus te hoeven :-)
En ja, Okotoks, Cochrane, Airdrie, Chestermere, Langdon etc. zijn ook nog steeds in de running.
Heeft iemand hier ervaring met huren trouwens? Of met het halen van een P.Eng?

ciao! wordt vervolgd.

Rogier21
Gold Member
Naam: Rogier
Vestigings Provincie: AB
Soort visum: Family sponsor PNP
In Canada Sinds: 31 Jul 2013

Post by Rogier21 » 21 Jan 2016, 18:13

Huren is niet moeilijk aangezien de helft van de stad leegstaat.. Kijk gewoon Kijiji, rentfaster etc. Meeste willen wel dat je een inkomen kan overleggen. En blijf bij NW, SW. Voor de eerste paar weken kan je kijken op www.homeaway.ca om iets te huren.

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Post by Elke » 22 Jan 2016, 01:10

Licensing van ingenieurs verschilt van provincie tot provincie, maar dit is de info voor Alberta:
http://www.applyatapega.ca/fl-applicationsummary.html
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

Birdie42
Newbie
Naam: Bert
Soort visum: Canadian Citizen
In Canada Sinds: 13 Aug 2007

Post by Birdie42 » 23 Jan 2016, 22:39

lver wrote:Hiep hoi hiep hoi, we hebben onze enkele-reistickets geboekt! :)
Op 9 augustus vertrekken we, dus nu kunnen we eindelijk gaan aftellen.
Ik ben inmiddels vaste klant van rentfaster.ca ;) en surf me suf op zoek naar de leukste wijken van Calgary en omgeving om straks fijn te kunnen wonen, redelijk gemakkelijk te stad in te komen en ook nog naar elementary school te kunnen zonder 45 minuten in de bus te hoeven :-)
En ja, Okotoks, Cochrane, Airdrie, Chestermere, Langdon etc. zijn ook nog steeds in de running.
Heeft iemand hier ervaring met huren trouwens? Of met het halen van een P.Eng?

ciao! wordt vervolgd.
Hi Lotte,Remco & Kids....persoonlijk zou ik in Calgary NW zoeken, Tuscany bijvoorbeeld. Woon zelf alweer 8 jaar in de omgeving, Bragg Creek, Priddis en nu Canmore (werk in Banff) Vanuit Tuscany zit je zo richting de mountains maar ook zo downtown (alhoewel ze momenteel druk bezig zijn op HW1 near COP). Huren kan, makkelijkste via Kijiji want rental management companies willen graag een background check doen en history zien. Ik heb ook eerst via Kijiji gehuurd maar nu via een company. Huis prijzen in Canmore zijn vanaf 500 duizend dus moet nog even doorsparen haha. Succes met alles en als jullie hier zijn kunnen we altijd een bakkie doen?! Gr Bert

Post Reply