Lotte, Remco en kids

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
Post Reply
foobsz
Full Member
Naam: foobsz
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: FSW

Re: Lotte, Remco en kids

Post by foobsz » 24 Jan 2016, 15:25

Jongens... wat een feest is dat om de datum vast te leggen.

De mijne ligt rond mei/juni. Ik zit nog vast met de motor. Die moet echt eerst verkocht worden, ik wil mijn ouders niet opzadelen met een lastige verkoop - ze hebben er geen verstand van.

Inmiddels heb ik een RSS zoekactie van craigslist.com opgeslagen en elke dag krijg ik wel nieuwe overzichten binnen van one-bedroom basement appartments of coach homes (coach homes = boven een garage). Prijzen zijn redelijk voor de omgeving net buiten Vancouver. 800 dollar. Alles inbegrepen (apparatuur, Wifi, kabelaansluiting). Mijn eerste maand is een AirBnB (kamerhuur). Dan in die maand echt alles op alles zetten om een eigen appartment te krijgen.

De eerste drie offertes voor de verscheping zijn binnen en ze lopen flink uiteen. Een verschil tussen de 30-40%. Moeilijk vergelijken maar ik denk dat ik voor Schmidt ga.
08-05-2014 dossier Sydney, NS CIO
04-07-2014 processing fee
13-08-2014 Positive Eligibility Review
20-10-2014 Dossier in Wenen
22-10-2014 Oproep VOG en Medicals uit Wenen
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
28-11-2014 ECAS: Decision Made
02-12-2014 PR
15-04-2015 Landed (Vancouver)

foobsz
Full Member

Post by foobsz » 30 Jan 2016, 17:03

Update
Mijn motor is verkocht.... Nu kan ik weer verder plannen ;-)
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
02-12-2014 PR

lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Post by lver » 20 May 2016, 14:20

Daar zijn we weer met een kort tussendoortje. Concreet zijn we eigenlijk nog niks opgeschoten: nog geen huis geregeld, geen baan gevonden en geen school voor de kids. Ook ons eigen huis is nog niet verhuurd. Toch voelt het niet zo. Achter de schermen zijn we steeds druk bezig met het werken aan al die dingen. Inmiddels twee huurhuizen laten bezichtigen in Cochrane en Chestermere (wel allebei afgeketst op onderhandelen), veel werkcontacten opgedaan dus de netwerken lopen aardig en ook een beter idee van wat we willen in een wijk. School vind ik nog steeds lastig, maar dat zullen we er maar gewoon bij nemen.

We laten onze inboedel verhuizen door Hans Bernaards van Agrimove, dat vond ik toch de meest sympathieke man. Hij is inmiddels al twee keer langsgeweest en vertelt honderduit over alle gezinnen en bedrijven die hij door de jaren heen verhuisd heeft. Ik denk dat de container komt begin juli. In de studiekamer staan sinds woensdag dan ook de eerste stapels verhuisdozen en inpakmaterialen.
Ook zijn deze week foto's gemaakt van ons huis voor op Funda voor de verhuur, dus er zit schot in de zaak.

We voelen thuis allemaal dat het dichterbij begint te komen nu. Onze oudste heeft wat meer buien de laatste tijd maar ik merk aan hem dat hij ook een positieve spanning (avontuurlijk) voelt. Tis dubbel allemaal. Wij hebben er veel zin in, al blijf ik met name de financiële onzekerheid lastig vinden. De economie in Alberta is nu eenmaal niet top op dit moment, al horen we van alle recruiters en vrienden ter plekke dat Remco met zijn CV echt niet zoveel moeite zal hebben een baan te vinden.

@Bert, wonen in Canmore, dat is wel een droomlocatie zeg! Heerlijk als je niet afhankelijk bent van een commute richting 'de grote stad', ik zou het ook wel weten! We komen tzt graag eens op de koffie in dat mooie dorp (stadje?)!

groetjes Lotte
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

foobsz
Full Member

Post by foobsz » 21 May 2016, 12:35

Wat goed om te horen dat jullie ook bezig zijn.

Mijn vertrekplannen zijn verzet naar 16 september. Mijn oma is onlangs overleden en mijn stiefvader maakte het ook niet zo goed. Het was dus geen goed moment om te vertrekken (gezonde spanning en ongezonde spanning bij elkaar is niet goed voor de geest en het lichaam). Inmiddels heb ik ook stappen gezet. Ik heb een verscheper (groupage 2,5 kub) Schmidt gekozen. Mijn huis is al voor 80% ingepakt. Meubilair is al langer verkocht, ik zit op de vloer in de woonkamer TV te kijken (hahaha). Tsja, alles was gebaseerd op een vertrek in juni.

Ik heb mijn frequent flyer miles ingezet en zo een 170 euro bijbetaald voor een enkeltje met British Airways (A380 LHR-YVR). Ik koop nog drie extra in te checken ruimbagage bij (70 euro + elke volgende 140 euro). De eerste vier weken heb ik een AirBnB geboekt voor 19 euro/nacht. Ik ben al in contact met een Canadees-Nederlander in Surrey en die heeft een kamer te huur, maar wil eerst kennis maken. Zo gaat dat in Canada. Men wil je toch echt eerst zien en spreken... het lijkt op een sollicitatie/auditie. Zeker als je geen bewijzen van inkomen of vorige huur hebt.

De laatste spullen worden in augustus verkocht (wasmachine, vaatwasser, televisie enzo). Al met al komt daar ook een aardig bedrag weer voor terug. Mijn laatste werkdag is 9 september. Volgende maand vertel ik het mijn baas - al was het maar om de verwachtingen te managen. Ben wel zo open en eerlijk.

Tip voor goede verhuisdozen paardekooper. dubbele golf. In meerdere maten.
En houd alvast de Excel lijst bij voor de Goods-to-Follow en de inklaring.
Tweede tip: voor de verzekeringen bijvoorbeeld - maak van elke ingepakte doos een foto.
Bestanden: zet die in de cloud (scan belangrijke documenten in) -> Google Drive, OneDrive, DropBox.
Neem belangrijke papieren (zoals verzekeringen no-claim, inentingen, geboortebewijzen, etc) mee in een map als je vertrekt.

Wellicht een idee voor jullie om voor de eerste 6? maanden een AirBnB huis te huren? Mogelijk dat de verhuurder dan ook een verklaring wil afgeven als jullie een definitieve woning op het oog hebben.

Inderdaad - werk vind je zo. Heus, bij mij ook... (IT). Komt allemaal goed. Maak je geen zorgen. Anders neem even privé contact met mij op en wij praten elkaar bij in Amsterdam of zo.

En buien trekken wel over :-) Letterlijk en figuurlijk... Ja de spanning stijgt. En die gezonde spanning moet je koesteren en omzetten naar daadkracht. Wat wel heel moeilijk is, is wat gaat mee? wat blijft achter? wat wordt verkocht? wat geef je weg? en wat gaat bij het oud vuil?! Gaan jullie ook door zo een proces?
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
02-12-2014 PR

Post Reply