Peter en cis

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
Post Reply
cisje
Newbie
Naam: francisca
Vestigings Provincie: Hopelijk alberta
Soort visum: Skillled worker

Peter en cis

Post by cisje » 15 Jun 2014, 09:31

Eigenlijk niet de laatste stand van zaken maar de eerste. Al twee jaar een steeds terugkomend onderwerp, waarom gaan wij niet naar Canada? Twee jaar geleden voor het eerst geweest, op bezoek bij mijn schoonvader. Beide zijn wij meteen verliefd geworden op het land. Mijn man had zijn vader 40 jaar niet gezien, maar die twee hadden direct een clic. Nu mist hij hem vreselijk. Op de terugreis was het direct al moeilijk, liever bleven wij daar. Maar toen een duidelijk bericht van de kinderen , wij willen heel beslist niet. Toen waren ze nog net te jong om op zich zelf te staan, maar inmiddels is een de deur uit en de andere wil volgend jaar. Dan gaat het toch weer enorm kriebelen. Wat houdt ons nog hier? Niks meer en dat was het het startpunt, wij gaan echt kijken wat is er mogelijk.
Ik ben wel even geschrokken van de strenge aanvraagprocedure. Voelde even alle hoop onder mijn voeten vanaar gaan, maar ik geef echt niet zo maar op. Op zoek naar informatie kwam ik hier terecht en ik heb alle een hele hoop kunnen vinden. Fijn. Eigenlijk willen wij meteen gisteren, maar dat is duidelijk nu, dat gaat niet lukken. Prima, dat geeft direct een realistisch beeld.

Wat willen wij graag? In de buurt van mijn schoonvader wonen, Leduc Alberta. Hij heeft een aantal jaren geleden het grootste deel van zijn bedrijf verkocht en kan daar nu lekker van zijn pensioen genieten. Van zijn netwerk willen wij graag gebruik maken om werk te vinden. De vraag in Alberta naar technisch geschoold personeel is aanwezig als ik de berichten goed lees. Twee jaar geleden hadden mijn schoonvader zo iets van; als jullie echt willen, dan regel ik dat. Na het lezen van alle procedures en dergelijke, geloof ik echter dat het niet zo makkelijk is. Work permit, no problem. Ik houd het een stuk realistischer voor mij zelf. Not that easy. Zeker niet, maar alle hulp vanuit Canada maakt hopelijk wel haalbaar. Wij zullen het zien. De komende weken ben ik druk bezig met het uitzoeken van alle procedures en wat er allemaal nodig is voor de aanvragen.

Cis

AnneMarie
Former CBB Sponsor
Naam: AnneMarie
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: FSW
In Canada Sinds: 27 Mar 2012

Re: Peter en cis

Post by AnneMarie » 15 Jun 2014, 21:54

Hey Cis,
Wat een plannen! Ik hoop dat jullie ze waar kunnen maken. Beetje uitzoeken hoe zal het inderdaad wel zijn. Maar waar een wil is is vast ook een weg.
Succes!
Annemarie
03-09-10 1e aanvraag
05-07-11 2e aanvraag
22-11-11 In Process
02-02-12 COPR!
27-03-2012 Geland

http://www.hottentot.org

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 16 Jun 2014, 03:12

Misschien is het wel overweldigend voor je schoonvader, maar het kon toch wel eens voordelen hebben om je schoonvader al in Canada te hebben wonen.
Misschien eens een gesprekje met een emigratie buro, die je advies kan geven en niet gelijk een contract aan wil smeren.
Dan de papieren invullen en eventueel door laten tekeken.

Succes.

mike
Former CBB Sponsor
Naam: Mike
Vestigings Provincie: SK (D.V.)

Post by mike » 16 Jun 2014, 09:38

Staat van een van beide het beroep op de Skilled Worker lijst? Dan hoef je geen baan aanbod te hebben en ben je vrijer om te bepalen hoe en wat. Willen jullie vlot weg is het raadzaam zo snel mogelijk alles in te sturen naar Sydney, om kans te maken binnen de cap te vallen van het beroep. Zoals Canadastrid zegt, je schoonvader in Canada is in het voordeel van een aanvraag.

Succes!

butterfly
Gold Member
Naam: Corrie
Soort visum: skilled worker

Post by butterfly » 16 Jun 2014, 10:40

Leuk om te lezen.
Wij zitten midden in de aanvraag.
Wij zijn naar Visa4You gegaan en vorig jaar was alles in kannen en kruiken, tot het moment dat het geld van onze creditcard moest worden afgeschreven.
Het bleek toen dat de laatste cijfers van onze creditcard niet waren opgeschreven door het emigratiebureau, dus weer helemaal bij af, want het dossier werd teruggestuurd en ons werkaanbod was voorbij.
Nu is de beroepenlijst een stuk ruimer geworden en laten ze een stuk meer mensen toe, maar na januari veranderd het weer allemaal.
Dus je moet er wel snel bij zijn, in ieder geval IELTS test doen waar je sowieso op elk onderdeel een 6 moet halen, want je moet bewijzen dat je je in het engels kunt redden.
Deze test bureaus zitten erg vol, ik wijk nu uit naar Duitsland omdat het anders veel te lang duurt.
19 juli was het eerste plekje wat nog redelijk in de buurt is om de IELTS te doen en dan duurt het twee weken voor de uitslag er is.
Misschien een idee om je daar vast voor in te schrijven, want voor zover ik het weet heb je die sowieso nodig.
Je kunt wellicht eens een vrijblijvend eerste gesprek met Visa4You aangaan.
Op internet is zoveel te vinden, dat ik op het laatst door de bomen het bos niet meer zag.
En vooral voor een eerste aanvraag is er veel papierwerk nodig, wij vonden het wel prettig dat we het uit handen konden geven.
Op wie zijn naam willen jullie gaan? En hebben jullie al in de beroepenlijst gekeken?
Groetjes vanuit Nederland.

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Post by Ineke » 17 Jun 2014, 08:17

Heel herkenbaar. Onze kinderen zitten ook (nog) in Nederland. Verdiep je naast de federal skilled worker ook in het pnp programma van alberta. Ook niks mis mee om op een workpermit te komen. Er is heel veel op internet te vinden dus genoeg uitzoek werk. Succes! Gr. Ineke
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

Ineke
Former CBB Sponsor

Post by Ineke » 17 Jun 2014, 08:23

Heel herkenbaar. Onze kinderen zitten ook (nog) in Nederland. Verdiep je naast de federal skilled worker ook in het pnp programma van alberta. Ook niks mis mee om op een workpermit te komen. Er is heel veel op internet te vinden dus genoeg uitzoek werk. Succes! Gr. Ineke
25-12-10: PR

cisje
Newbie

Post by cisje » 17 Jun 2014, 09:56

Als ik het goed inschat staan beide beroepen wel op de lijst maar hebben wij beide daar geen diploma's voor en is dat dan wel een probleem. Mijn man was directeur van een betonrenovatie bedrijf maar zelf opgewerkt, geen diploma voor. Ik ben altijd afdelingschef geweest (managing functie) maar helaas zo stom geweest om mijn hbo niet met een diploma af te sluiten. Daarmee benadelen wij ons, denk ik.
Kan iemand inschatten of het mogelijk is om via een workpermit binnen te komen en dan daar voor een pr te gaan. Of lopen wij dan veel risico om na verloop van tijd het land uit te moeten?
Iets anders waar ik niet uit kom is of ik mee mag als mijn man een workpermit heeft of dat wij er ook een voor mij nodig hebben. Veel uit te zoeken en jullie tip voor een vrijblijvend contact met een emigratieburo ga ik zeker te harte nemen.
Inike, ik lees dat je pas voor een pnp van alberta kan als je er al woont? Dan moeten wij wel eerst voor een workpermit. Mijn intuïtie zegt dat die informatie niet klopt omdat ik het gek vind dat ze buitenlandse werkers willen, daar waar nodig, maar dan alleen als ze er al wonen????

mike
Former CBB Sponsor
Naam: Mike
Vestigings Provincie: SK (D.V.)

Post by mike » 17 Jun 2014, 10:42

Als je man een WP ontvangt, mag jij mee als zijn spouse. Jij ontvangt een open permit en bent vrij om te werken waar je wilt (uitgezonderd gereguleerde beroepen) en je man is gebonden aan het bedrijf. Je kan op cic.gc.ca meer dan genoeg informatie vinden om te bepalen of jullie voor het FSWP in aanmerking komen. Ervaring compenseert educatie, dus controleer jullie eligibility.

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 17 Jun 2014, 15:32

Concentreer eerst op work permit: dit kan heel snel gaan allemaal - en de vraag naar mensen is enorm rondom Leduc (lees Nisku). Maar je moet wel "gevraagd" worden door een bedrijf. Hierin is hopelijk de schoonvader de juiste schakel; zijn netwerk.
Veel bedrijven hebben namelijk niet zo veel zin in de hele procedure, en hebben dan liever mensen uit Novia S of nu Quebec. Dus vandaar - gebruik netwerk.

Nee- je wordt niet zomaar het land uitgegooid. Je krijg ten eerste het werkvisum voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 3 jaar). Als je hier bent ga je bezig met je PR - dit kan tegen vallen vanwege leeftijd (ben je ouder dan 50?) en niet afgemaakte school. Alleen de diploma's tellen - :( , maar vader telt ook weer, en dan je punten met engels. Ook als je al in Canada woont helpt. Ik zou inderdaad niet te lang wachten.

Ik woon en werk dus in de omgeving van Leduc - Edmonton - Sherwood Park. En mij past alles heel goed, maar ben ook goed voorbereid aan dit avontuur begonnen:
Dus tip: kom snel nog eens - want niet alles is koek en ei (verzekeringen - banken - lay back mentaliteit Canadeesch - heeft ook zijn voordelen trouwens). En kom hier ook eens in February. De winters zijn gaaf - en echt, maar duren wel een maand te lang.

Nou spannend allemaal, en wie weet -binnenkort tot ziens

Sicco
Het lijkt wel vakantie

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 18 Jun 2014, 04:43

Even een heel persoonlijke vraag...is je schoonvader een emigrant of is hij een geboren Canadees?
Want als hij een geboren Canadees is, heeft je man nl recht op Canadese nationaliteit en dat kan zo aangevraagd worden (met een DNA test als bewijs dat hij daadwerkelijk zijn kind is.

Dan heb je niets te maken met punten, engelse taaltesten, beroepenlijsten etc etc.

cisje
Newbie

Post by cisje » 18 Jun 2014, 12:42

Mijn man zijn vader is een emigrant. Was een leuke optie inderdaad. Allemaal weer bedankt voor het meedenken, prettig om te weten dat je niet alleen bent

Ineke
Former CBB Sponsor

Post by Ineke » 19 Jun 2014, 01:01

Hi inderdaad om in aanmerking te komen voor de pnp in alberta moef je al een geldig workpermit hebben en in alberta werken. Ieder pnp is anders. In BC wordt die eis niet gesteld. Daar heb je verschillende stromingen. Je kan binnenkomen als ondernemer en met een minimum van 2 ton kan je een business kopen, een investeringsplan indienen. Naast de 2 ton investering moet je ook kunnen aantonen dat je min 4 ton aan net worth hebt. Hier mag je alles optellen, je huis, je spaarcenten, je aandelen, je pensioenplannen etc. Je schulden moef je natuurlijk ook weer affrekken. Ook een interessante optie als je niet de diplomas hebt maar wel de middelen. Verschillende regios in bc hebben interesse in mensen die een business wilen overnemen, omdat het soms moeilijk is een bedrijfsoovolger te vinden. Als je concreet interesse hebt kunnen we je wel meer info sturen voor wat betreft onze regio: de kootenays. Stuur maar een pm. Gr. Ineke