Alweer enige tijd geleden echt geregistreerd op dit forum, en nu.... ja nu......
Mijn fee is afgeschreven !! Tijd dus om me eindelijk wat meer voor te stellen.
Na een tijd geleden voor het eerst in West Canada te zijn geweest (eerste keer in 2005) zijn er nog diverse malen gevolgd. In totaal heb ik nu 6 keer in Canada vertoefd en elke keer was het alsof ik er thuis kwam. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er familie heb wonen, maar jammer genoeg niet in het gebied waar ik graag naar toe zou gaan.
Mijn echte besluit is eigenlijk al gemaakt in 2009. In eerste instantie wilde ik al in 2006 gaan, maar door privéomstandigheden is de application toen niet doorgezet. Ik baalde destijds enorm toen de FSW regels drastisch veranderden en mijn beroep niet meer op de lijst voorkwam. Ik heb lange tijd gedacht dat het me niet meer zou lukken om succesvol een application in te kunnen dienen. Hoe anders liep het.
Toen in April 2014 de Canadese media ineens bol stond van een veranderende wetgeving en nieuwe beroepen op de FSW lijst voorkwamen kwam voor mij een onverwacht moment. Mijn beroep stond (weer) op de lijst en direct ben ik aan het verzamelen gegaan. De IELTS test nog dezelfde dag geboekt en na een korte wachttijd gelukkig alles de eerste keer met maximale scores gehaald...

Ook mijn diploma's en dergelijke waren na een redelijke termijn terug (via WES). Na een dubbel check alles per TNT post naar Sydney gedaan. Hoewel de volgende zending voortaan altijd met een koerier zal gaan, is het gelukkig wel goed gekomen. De zending leek 'kwijt' te zijn (track and trace werkte niet meer na Schiphol, ondanks de formele bevestiging van TNT Post, zelfs via email).
In de tussentijd (na het indienen van de application) tot vandaag ben ik nog een keer twee weken naar Canada geweest.
Mijn allerbeste vrienden weten dat ik deze plannen heb, maar verder heb ik het nog niet zo bekend gemaakt. Overigens heb ik het wel direct mijn ouders verteld toen de fee van mijn CC werd afgeschreven. Ze reageerden onverwacht positief en vertelden me dat ze jaren lang met het zelfde idee hebben rondgelopen en dat ze altijd 'spijt' hebben de stap niet te hebben gezet. Ik heb dit nooit geweten. Wel dat ze ooit in een ver verleden plannen hadden om naar Zuid Afrika te gaan, maar wegens onlusten daar is dat destijds afgeblazen. Mijn moeder vertelde me dat ik beter spijt kon hebben van wat ik gedaan zou hebben, dan dat ik spijt zou hebben van iets dat ik nooit zou doen.
De aanloop naar deze avond was spannend, elke keer was daar niet het moment om 'het' te vertellen, maar de afloop was erg fijn. Het enige dat ze aan me vroegen is dat ze vaak langs zouden mogen komen

Zachtjes aan wordt het tijd om te plannen en om wat zaken concreter te maken. Ik ben erg benieuwd hoe lang het proces gaat duren. Ik heb een huis dat verkocht zal moeten worden, mijn baan moet worden opgezegd en nog wat andere dingen die hier in Nederland geregeld moeten worden. En een grote vraag is: wat ga ik doen in Canada? Is het makkelijk een baan te vinden (nee), kan ik rondkomen? (misschien) en waar ga ik wonen (????)....
Ik voelde me het meeste thuis in BC en Alberta, de natuur is geweldig en de (meeste) mensen zijn aardig. Alle vooroordelen ten spijt, mijn belangrijkste gevoel was dat mensen elkaar iets meer gunnen dan hier in Nederland. Ik weet, niet iedereen is hetzelfde, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn (zowel positief als wat minder positief).
Zal vanaf nu proberen regelmatig te updaten...
Groeten, Canadamoose