Naar Red Deer binnenkort B en C

Postings over het werkelijke bestaan in Canada door gelande Nederlanders.
Post Reply
Barry en Chrissy
Newbie
Naam: Barry en Chrissy
Vestigings Provincie: Red Deer Alberta
Soort visum: Working Holiday Programma

Naar Red Deer binnenkort B en C

Post by Barry en Chrissy » 24 Jan 2014, 23:46

Hi wij zijn Barry en Chrissy en willen binnenkort naar Canada, nu is Barry een baan aangeboden in de buurt van Red Deer AB en moeten we wachten op het Working Holiday visum, wij willen gaan kijken of er een toekomst voor ons is weggelegd in Canada en zo';n visum is een mooie ervaring, nu denken we eraan om iets te huren of bijvoorbeeld iets te kopen, en we kijken natuurlijk al een beetje rond op internet wat en waar nu hebben we echter wat vragen

Het bedrijf ligt in Blackfalds , is het beter om hier wat te zoeken of is het beter in bijvoorbeeld Rede Deer.
Wij hebben een grote hond die we mee nemen, nu zien we dat met verhuur het moeilijk is wat te vinden waar je ook je pets mee kan nemen, iemand een advies?
Is er iemand die voor de eerste tijd wellicht iets waar we zolang zouden kunnen verblijven om vanuit daar te zoeken naar een huis en meubels?

Is er iets van een Nederlandse club of gemeenschap in Red Deer?

Wellicht nog tips voor het reizen, iemand ervaring met reizen vanf Duitsland? wij wonen zeer dicht bij de duitse grens nu vandaar? en hoe kun je hondenvervoer regelene?

Wat moet je beslist meenemen wat moeilijk te krijgen is.

Zijn nogal wat vragen maar wellicht zijn er mensen met kennis van Red Deer en kunnen ons wat op weg helpen...

Canadastrid
Senior Member

Re: Naar Red Deer binnenkort B en C

Post by Canadastrid » 25 Jan 2014, 06:17

Hartstikke leuk dat jullie op een working holiday visum een jaartje komen proeven van Canada.
Ik weet niet om wat voor bedrijf het gaat, maar houd in gedachten dat je een working Holiday visum niet kunt verlengen en ik hoop voor jullie dat het bedrijf in staat is of in elk geval bereid om voor jullie een workvisa aan te vragen als het jaar van je WHV verlopen is.

Reizen met een hond in het vliegtuig is geen probleem, hondenvoer ook niet, elke supermarkt verkoopt het en mocht je hond speciaal voer hebben, dan zijn er ook nog dierenartsen die dit verkopen.
Of er een Nederlandse club is weet ik niet, maar als die er is, dan zijn het vaak toch engelstalige clubs opgericht door emigranten in de jaren 50 (of eerder) en hun kinderen zetten dit voort, maar speken geen Nederlands meer.
Maar er zijn voldoende Nederlanders te vinden, als je daar behoefte aan hebt.

Ik weet niet of jullie met voldoende geld komen om een huis geheel of grotendeels contant te betalen, want het kon nog wel erg lastig worden een hypotheek te krijgen op een WHV, maar huren is goed te doen, een hond kan beetje moeilijk maken, maar ze zijn er wel hoor, huurhuizen waar je huisdieren mag houden.
Kijk oa op Kijiji en online in een locale krant. maar van afstand kon het wel een beetje lastig worden, want niet elke landlord durft het aan om een huis vast te houden of geloof elk verhaal, want er zitten wat huurders tussen.
Wij hebben zelf een paar verhuurhuizen en net als jde denkt dat je elke smoes kent...hoor je weer een nieuwe
Succes

movingon
Gold Member
Naam: Movingon
Vestigings Provincie: Nova Scotia
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 8-2015

Post by movingon » 25 Jan 2014, 14:28

Vraagje: Zijn jullie getrouwd? Ik weet niet zo veel van het WHV, maar Chrissy mag waarschijnlijk niet zomaar ook een jaar in Canada blijven...
Applied in 2009; COPR Fall 2013; Landed spring 2014; PR card received summer 2014 8) House sold summer 2015; In Canada since Aug 2015 :wink:

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Post by Elke » 25 Jan 2014, 14:33

Zelfs al zijn ze gehuwd, dan mag de vrouw/man enkel als visitor meekomen (6 maanden), tenzij ze voor hun eigen work permit kunnen zorgen.
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

Rogier21
Gold Member
Naam: Rogier
Vestigings Provincie: AB
Soort visum: Family sponsor PNP
In Canada Sinds: 31 Jul 2013

Post by Rogier21 » 25 Jan 2014, 17:22

Je kan wellicht hier een huisje vinden voor een korte tijd: http://www.homeaway.com. Maar huren kan lastig worden aangezien je toch voor een jaar moet tekenen en een werkcontract moet overleggen.

mike
Former CBB Sponsor
Naam: Mike
Vestigings Provincie: SK (D.V.)
Soort visum: FSW

Post by mike » 25 Jan 2014, 23:12

movingon wrote:Vraagje: Zijn jullie getrouwd? Ik weet niet zo veel van het WHV, maar Chrissy mag waarschijnlijk niet zomaar ook een jaar in Canada blijven...
Voor een WHV maakt de huwelijkse staat niet uit. Als beide onder de 30 jaar zijn en niet eerder gebruik hebben gemaakt van een WHV, dan kunnen ze gewoon beide werken in Canada, met uitzondering van beschermde sectoren. Na het WHV kan je gaan voor het Young Worker Program, dat moet wat makkelijker zijn, omdat je al werk hebt wat een vereiste is voor het YWP. Ook voor het YWP geld < 30 jaar.

Barry en Chrissy
Newbie
Naam: Barry en Chrissy
Vestigings Provincie: Red Deer Alberta
Soort visum: Working Holiday Programma

Post by Barry en Chrissy » 26 Jan 2014, 01:11

Canadastrid wrote:Hartstikke leuk dat jullie op een working holiday visum een jaartje komen proeven van Canada.
Ik weet niet om wat voor bedrijf het gaat, maar houd in gedachten dat je een working Holiday visum niet kunt verlengen en ik hoop voor jullie dat het bedrijf in staat is of in elk geval bereid om voor jullie een workvisa aan te vragen als het jaar van je WHV verlopen is.

Reizen met een hond in het vliegtuig is geen probleem, hondenvoer ook niet, elke supermarkt verkoopt het en mocht je hond speciaal voer hebben, dan zijn er ook nog dierenartsen die dit verkopen.
Of er een Nederlandse club is weet ik niet, maar als die er is, dan zijn het vaak toch engelstalige clubs opgericht door emigranten in de jaren 50 (of eerder) en hun kinderen zetten dit voort, maar speken geen Nederlands meer.
Maar er zijn voldoende Nederlanders te vinden, als je daar behoefte aan hebt.

Ik weet niet of jullie met voldoende geld komen om een huis geheel of grotendeels contant te betalen, want het kon nog wel erg lastig worden een hypotheek te krijgen op een WHV, maar huren is goed te doen, een hond kan beetje moeilijk maken, maar ze zijn er wel hoor, huurhuizen waar je huisdieren mag houden.
Kijk oa op Kijiji en online in een locale krant. maar van afstand kon het wel een beetje lastig worden, want niet elke landlord durft het aan om een huis vast te houden of geloof elk verhaal, want er zitten wat huurders tussen.
Wij hebben zelf een paar verhuurhuizen en net als jde denkt dat je elke smoes kent...hoor je weer een nieuwe
Succes

De werkgever was bereid Barry een positie aan te bieden hij is onder de 30 jaar dus kan hij een jaar bij deze werkgever aan het werk , maar hij mag ook in dat jaar bij anderen werken, Chrissy is ouder dan 30 maar we hadden zo gedacht als zij daar werk kan vinden ( was volgende de werkgever van Barry geen probleem vanwege 150.000 arbeidskrachten tekort in Alberta) dus wij dachten als zij dan in dat halve jaar werk kan vinden kan ze een werkvergunning aanvragen als de werkgever hieraan mee wil werken, ook hadden we begrepen dat als je een maand voordat het halve jaar dat Chrissy een nieuwe aanvraagdoet dat je het nog eens kan verlengen met een half jaar dit alleen als je kunt aantonen dat je genoeg geld hebt om daar langer te verblijven.
Kijiji ben ik al aan het doorspitten maar we hebben geen enkel idee waar je het beste kan zitten in welke buurt enz. of we moeten kijken of we in een hotel of pension of misschien wel bij iemand die een kelder ofzo te huur heeft maar ik dacht wie weet hoe een koe een haas vangt wellicht is er nog iemand in Red Deer die ons met iets kan helpen of informeren.

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 26 Jan 2014, 02:20

Rogier21 wrote:Je kan wellicht hier een huisje vinden voor een korte tijd: http://www.homeaway.com. Maar huren kan lastig worden aangezien je toch voor een jaar moet tekenen en een werkcontract moet overleggen.
Niet altijd hoor, wij vragen onze huurders nooit om een jaar te tekenen en al helemaal niet om een werkgevers verklaring..dat doen banken bij een hypotheek wel, maar bij huren is dat niet echt gebruikelijk.

mij kan het niet schelen of ze wel of niet werken, zolang de huur maar betaald wordt ;-)

eezacque
Junior Member

Post by eezacque » 26 Jan 2014, 13:03

Barry en Chrissy wrote:
Canadastrid wrote:Chrissy is ouder dan 30 maar we hadden zo gedacht als zij daar werk kan vinden ( was volgende de werkgever van Barry geen probleem vanwege 150.000 arbeidskrachten tekort in Alberta) dus wij dachten als zij dan in dat halve jaar werk kan vinden kan ze een werkvergunning aanvragen als de werkgever hieraan mee wil werken, ook hadden we begrepen dat als je een maand voordat het halve jaar dat Chrissy een nieuwe aanvraagdoet dat je het nog eens kan verlengen met een half jaar dit alleen als je kunt aantonen dat je genoeg geld hebt om daar langer te verblijven.
Ik adviseer je je hierover goed te laten informeren: als een werkgever beweert dat er 150.000 arbeidskrachten tekort zijn, dan betekent dit nog niet dat er in de bedrijfstak waarin jij werk zoekt, ook zomaar work permits worden uitgedeeld. Als je eerst door een ambtelijke molen gedraaid moet worden, omdat een werkgever eerst een lmo moet aanvragen, hetgeen geld kost en een half jaar duurt, dan is dit voor een Canadese werkgever al gauw teveel moeite.

sijj
Senior Member
Naam: Sicco
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 0-2008

Post by sijj » 27 Jan 2014, 17:02

Huren is moeilijker dan je denkt, vooral met hond.

De verhuurder zal je eerst willen zien, voordat hij de beslissing neemt, dan krijg je een lange vragenlijst in te vullen met vragen over inderdaad:
- heb je werk (m.a.w. kan je de huur betalen)
- referenties, zonder referenties wordt het best moeilijk. Neem eventueel engelstalige mee van Nederland. Huur je nu, misschien wil je huidige verhuurder je een referentie geven. Ken je toevallig mensen in Canada? Vraag om een referentie. Allen met telefoonnummer - ze bellen meestal toch niet

En dan een grote kans dat ze je zeggen: "we take your application in consideration".

Wij hebben eerst een Hotel geboekt met keuken voor een week, en zijn toen vooral via Kijiji op zoek gegaan. Uiteindelijk iets gevonden via een bordje in de berm. We hebben dus de smoesjes zeer vaak gehoord, grootste probleem: Referenties en hond.

Daarbij verwacht met 2 maanden huur vooruit betaald, waar dan 1 maand als borg geldt. Reken erop dat je dit grotendeels niet terug krijgt: ze vinden altijd wat. Als je van dat uitgaat, kan het alleen maar meevallen: dus als je switch van verhuurder, verlies je vaak je borg. Je moet het contract uitzitten. Dit kan je van te voren afspreken, hebben wij ook gedaan bij de tweede huis wat wij huurden: eerst 6 maanden met daarna 3 maanden opzeg termijn. Wij woonden er 2 jaar.

Aangezien er in Alberta een tekort heerst(te) op de woningmarkt, zijn verhuurders erg lasting, voor jouw 10 anderen mentaliteit. Kijk dus ook in omliggende dorpjes, Blackfalds natuurlijk, of Lacombe als het in Red Deer tegenvalt met iets geschikt te vinden.
Onze huizenjacht was in iedergeval behoorlijk frustrerend, maar uiteindelijk vonden we iets leuks en passend.

Vervoer: Als je dus niet in Blackfalds gaat wonen heb je een auto nodig. Financieren kan je vergeten, want je hebt geen credit history, tenzij je 29.9% rente wil betalen, dus dat wordt contant. Het beste koop je particulier, als je kennis van auto's hebt, voor een duizend of 3. Daarbij verlies je niet zoveel geld als je het weer probeert te verkopen. Maar misschien heb je wel specifieke wensen of dromen in vervoer. Laat me het weten, ik heb zeer veel ervaring in de autolarij, en woon ten oosten van Edmonton, dus dat is ook niet te ver weg
Houd er rekening mee dat verzekeringen hier afschuwelijk duur zijn ($2200/jaar voor WA minus kortingen). Probeer van je huidige verzekering een engelstalig bewijs te krijgen van schade vrije jaren. Daarbij is Edmonton en Calgary dus zo duur, Red Deer weet ik niet, maar als je buitenaf woont krijg je meteen 40% karting (Amsterdam effect)
Dus: Veel voorbereiden "thuis" voor huur en autoverzekering -

Asl je meer vragen hebt, schiet gerust.

Sicco

o ja, wij zijn vanaf Frankfurt vertrokken: Verschrikkelijk vliegveld. Maar vanuit Frankfurt en Amsterdam vliegen er meer rechtstreeks naar Calgary (een must met hond). als je via Dortmunt vliegt moet je waarschijnlijk overstappen - maar het vliegveld daar is dan weer heel prettig.
Air Transat was de goedkoopste altijd (Frankfurt en Amsterdam), ook met hond, en makkelijk. Meeste maatschappijen zijn makkelijk, we hebben slechte ervaringen met KLM, maar dat kan een incident zijn geweest. Heeft je hond al vaker gevlogen? er is trouwens een max leeftijd.
Het lijkt wel vakantie

Post Reply