Update...Sam & Family

Postings over het werkelijke bestaan in Canada door gelande Nederlanders.
Post Reply
Leon_en_Irma
Senior Member
Naam: Leon, Irma en de meiden
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: ..

Re: Update...Sam & Family

Post by Leon_en_Irma » 10 Apr 2005, 20:42

Hallo Sam,

Veel succes en het is te doen in een week.
Wij hebben het vorig jaar ook allemaal in een week geregeld. Huis kopen,technisch rapport op laten maken, bankzaken, verzekeringen, auto's gekocht, scholen geregeld.
Het is een hectische week maar het is te doen.

Veel succes,

Leon en Irma ;)

Wilco
Former CBB Sponsor
Naam: Wilco
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: PR Card
In Canada Sinds: 01 May 2005

Post by Wilco » 20 Apr 2005, 20:55

Hallo allemaal,

Ik ben weer in het land nadat ik een week alleen weg ben geweest, tsjonge, wat was het zwaar.
Bij de douane keken ze maar raar, niet landen terwijl ik wel alles bij had maar ja ik kom tog 3 mei terug dus uiteindelijk geen probleem. Dus ik was toerist.
Ik had een B&B besproken 28 km ten noorden van Barrie omdat dit de enigste B&B was die huisdieren accepteerde, en dus wilde uitproberen als we op 3 mei met heel de familie hier mogelijk voor langere tijd zouden moeten verblijven. Ik kreeg gelukkig bij deze B&B alle hulp, dus dat is fijn in een nieuw land.
Mijn vrouw en ik hadden een prioriteitslijstje gemaakt met op nummer 1 het huis. Dit bleek ook meteen het moeilijkste want we wilden perse huren en (nog) niet kopen. Dat willen we na een jaar huren doen omdat we dan beter zicht hebben op de omgeving en natuurlijk de werkgelegenheid en de kosten. Ook al weten we dat de rente laag staat en het het zeker interessant is om te kopen. Bij het kopen krijg je onherroepelijk te maken met het hebben van een baan en/of een flinke down payment. Ik hoop dus dat de rente niet al te veel zal stijgen. Dan hebben we een jaar de tijd om een huis naar onze zin te vinden om te kopen.
We hadden de huurprijs begroot op $1100 - $1200 p/m + Utilities, echter het bleek na een halve week telefoontjes en vele huizen te hebben bekeken waaronder townhouses en single detached dat we voor die prijs onvoldoende ruimte kregen, zo'n 1100 - 1200 sq. ft. om onze meubels te plaatsen en we in ruimte te kort kwamen. Die huizen zijn echt klein. Tevens kwamen daar extra factoren bij dat we huisdieren hebben waar huurbazen soms veel problemen mee hebben, ook hebben ze soms problemen met schuttingen plaatsen. Dan blijft er maar een klein percentage huurhuizen over. We zouden voor $1500 p/m + Utilities voor 1500 sq. ft. er wel uitkomen maar ik vond dit weer te ver boven ons gestelde doel dat ik verder ben gaan zoeken. En uiteindelijk, de op een na laatste werkdag vond ik toevallig een huis voor $1350,- p/m + utilities ook 1500 sq. ft.
Toen kwam het volgende probleem, omdat we nieuw in het land waren wilde de huurbaas (bedrijf in property management) zekerheid hebben over de betaling. Normaal moet je of first month vooruitbetalen of first/last month maar in ons geval betekent het 6 maanden vooruit betalen omdat we nog geen credit history hadden. Ik moest en zou ze over de streep trekken. Nu was dit geen probleem en hoefde dat gelukkig niet meteen allemaal te betalen maar pas op 4 mei maar waren we wel gedwongen $500 borg te betalen. Dat hebben we dus gedaan. Ik had ook nog geen SIN nummer want ik was toerist en nog niet geland en moet dat meteen op 4 mei doorgeven. Ik had al wel een bankrekening geopend in het geval ze geen cash wilde maar checks of overmaken vanuit Nederland.
Kortom we hebben onderdak voor een jaar want de minimale huurtermijjn is 1 jaar wat een veel gebruikte termijn is in het huren van huizen (1 year lease).
Verder heb ik de medische verzekering geboekt voor de 3 maanden overbruggingstijd tot de Ohip in werking treedt. Ik heb deze geboekt bij de CAA.
Ook heb ik voor de huisdieren items gekocht zoals eten etc.
Ik heb bij Zehrs een Checking Account van Presidents Choice zonder problemen geopend, hier zitten wel restricties aan zoals een wachtijd van 10 dagen en $200 daylimit voordat je bij je geld kunt na een storting.
Ze vragen wel een adres, ik had het visitekaartje van de B&B en dat was al voldoende.
Bij TD heb ik een savings account omdat ik geld wil overboeken en tevens iets aan rente wil. Zodra we straks in Canada zitten wil ik een account openen bij ING Direct. Helaas zit er wel een restictie aan en dat is dat je maar 1x een overboeking mag maken. Bij meerdere transfers moet je $5 betalen.
Verder heb ik de YMCA bezocht, de bibliotheek het gemeentehuis en nog wat andere kleinere zaken.
Dus het was me een weekje wel, ik kan geen huis meer zien en mijn oor doet zeer van het bellen.
Maar ik ben positief gestemd. Het was mooi weer en we hebben bereikt wat we wilde.
Kortom een zware maar geslaagde week.
Op naar de volgende fase.
To be continued...
Kind regards,
Wilco

Wilco
Former CBB Sponsor

Post by Wilco » 29 Apr 2005, 19:56

Gisteren is het verhuisbedrijf begonnen met inpakken en vandaag is de 40ft container vol geladen.
De kruising was geblokeerd door de grootte van de container. Het duurde maar een paar uur. Nu is de container onderweg naar Antwerpen. 18 mei komt de container aan in Toronto. dus hopelijk eind mei hebben we onze spullen in Barrie. Het is niet niks als je de container ziet vertrekken met heel je hebben en houden. Een raar gevoel. Maandag is de overdracht van het huis en dinsdag vertrekken we dan eindelijk....
Kind regards,
Wilco

Leon_en_Irma
Senior Member

Post by Leon_en_Irma » 29 Apr 2005, 20:06

Hallo Sam & Familie,

Dat gevoel kan ik mij goed herinneren. ???
Het is ook een geweldig gevoel als je straks al je spullen weer kunt gaan uitpakken. Het is net of het allemaal weer nieuw is. ;D
Veel succes in deze hectische dagen en een goede vlucht toegewenst.

Groetjes

Leon, Irma en de meiden

Wilco
Former CBB Sponsor

Re: Update...Sam & Family arrived in Canada!

Post by Wilco » 11 Jun 2005, 04:34

10 Juni 2005

We zitten in Barrie, Ontario, Canada!
En wel in ons huurhuis wat ik april al geregeld had toen ik voor een week hier was geweest.
Eindelijk tijd om weer eens te schrijven. Er is veel gebeurt sinds we hier een maand zitten.

Het slechte nieuws is dat de container nog steeds niet gearriveerd is. Hij is eerst door de Canadese douane al in Antwerpen tegengehouden en nu staat de container in de port of Montreal en is voor de 2e keer tegengehouden. We weten niet hoelang dat gaat duren, volgens het verhuisbedrijf kan dit nu nog 2 weken duren. We wachten af.

In de tussentijd zitten we nog steeds, meer als een maand op klapstoeltjes met een bijzettafeltje.
Echt camperen! We hebben wel allerlei apparatuur gekocht bij Wallmart zoals een magnetron, waterkoker, koffiezetapparaat, toaster, wekkerradio etc.
We hebben nog geen TV.
We eten nog steeds diepvriesmaaltijden maar die zijn zo slecht nog niet en hebben we meer keus als in NL. Verder eten we af en toe uit.

We hebben gas, water, licht en telefoon geregeld en hebben een prepaid telefoon van Virgin.
De eerste paar weken had ik een goedkoop dialup internet account en inmiddels zit ik breedband ADSL.

Boodschappen doen we vooral bij Nofrills en Sobeys vanwege de prijs. Sobeys heeft een samenwerkingsverband met Canadian Tire Benzinestations. Elkaars bonnetjes inleveren voor korting.
Nofrills lijkt een beetje op een grote Aldi.

OHIP is aangevraagt en de SIN kaarten hebben we inmiddels binnen. We hebben een medische overgangsverzekering bij de CAA om de 3 maanden gap van OHIP te dichten.
Ook hebben de Permanent Resident Cards al binnen.

We hebben beide het rijbewijs gehaald in een keer. Ikzelf heb afgereden in Owen Sound en mijn vrouw in Orillia. Verder ben ik bezig met de Safe Driving Course (25 uur klassikaal en 10 uur in de auto). Dit laatste is voor de autoverzekering want dat scheelt geld, trede 3 i.p.v. trede 0.

We hebben een auto gekocht na een week testritten te maken en auto's bekeken en hebben nu een Dodge Caravan (minivan) uit 2001 met 68000 km op de teller.

Verder hebben we daycare geregeld voor ons dochtertje van anderhalf. Dat gaat wel anders dan wat wij waren gewent in NL. Veel vrijer met halen en brengen. Gaat er allemaal wat rommeliger aan toe maar ze hebben een grote buitenspeelplaats en hebben veel activiteiten. Ze heeft het reuze naar haar zin.
Niet ver van ons thuis is een groot park met grote speeltoestellen waar onze Lisa wel raad mee weet.

De hond en de kat hebben de overtocht met Martinair goed doorstaan, maar ze zeggen dat huisdieren veel meer moeten wennen aan het tijdsverschil omdat ze dichter bij de natuur staan dan de mens. Kan wel een half jaar duren voordat ze er aangewent zijn. De kat lijkt minder van slag dan de Hond.
We laten haar vaak los in een groot bos hier niet ver vandaan. Gelukkig hoef je daar geen poep te scheppen. Ja je moet hier poep scheppen, en ja hier houden mensen zich eraan.

Ben diverse uren naar het ERC (Employment Resource Center) geweest om mijn CV aan te passen aan de Canadese stijl en cover letters te maken die ik nodig had voor diverse sollicitaties.
Ik heb nog geen baan maar stort me daar nu volledig op. Ik hoop dat ik snel iets vind om onze reserves niet al te veel aan te breken.

We hebben bankrekeningen geopent bij TD, zowel een savings account als een checking account.
Gebruiken we om geld over te maken vanuit NL via de ABNAMRO via Internet en telefoon.

Het is een zware 1e maand geweest, ook omdat je met een kleine en 2 huisdieren emigreert. Die vragen ook aandacht. Maar vanaf nu moet het iedere dag een beetje beter gaan.
Even afkloppen, op de container na is alles tot nu zeer vlot verlopen. Ik hoop dan ook dat het bij iedereen zo vlot gaat.

Overdag 25-30 graden.
Het is heel de maand mei goed weer geweest, 3x even regen maar maar gisteren is er een zware storm geweest met overstromingen en tornado waarschuwing en stroomuitval.
Tja dat is ook Canada.

Ben vast nog wel het een en ander vergeten maar ja dat komt dan wel de volgende keer. ;)
Kind regards,
Wilco

Mathilda
Former CBB Sponsor

Post by Mathilda » 11 Jun 2005, 07:23

Hallo, leuk weer iets te horen!

Vervelend van de container, maar zo te lezen staat verder alles goed op de rit. :)

Heel veel succes met het vinden van een baan verder!

Groeten, Mathilda
If life seems jolly rotten, there's one thing you've forgotten. And that's to laugh and dance and smile and sing ..

Mireille
Senior Member

Post by Mireille » 11 Jun 2005, 10:24

Hoi hoi,

Wat leuk om dit soort verhalen ook te lezen. Het geeft mij een heel goed beeld van wat je te wachten kunt staan en wat je allemaal moet regelen. Tussendoor geef je ook aardig wat hints voor bijv winkelen en verzekeringen. Echt waardevol.

Fijn om te lezen dat op de container na alles vlot is gegaan. Wij zijn net pas de wachttijd ingegaan.

Succes met de container en het solliciteren en keep us posted,
Mireille
;D Process 25 July 2005 till 15 September 2008 ;D
Zaandam -> 2007 Calgary -> 2008 Alkmaar -> 2009 Calgary

LaForce
Former CBB Sponsor

Post by LaForce » 11 Jun 2005, 13:54

Hoi Sam,

ik sluit me aan bij wat Mireille schrijft. Nu hebben wij geen hond of kat maar qua familysamenstelling komen jullie met ons gezinnetje overeen. Succes met de container. Bllijf je stand van zaken vooral de aankomende maanden updaten :) :)

Hein
Fantasie is sterker dan kennis...
...dromen zijn krachtiger dan feiten, en hoop kan ervaring overwinnen

<A> ons weblog</A>

Wilco
Former CBB Sponsor

Post by Wilco » 11 Jun 2005, 19:41

Bedankt voor jullie reacties.
Het onweert hier als een gek, de hond vindt het geen leuk land tot nu toe geloof ik..., en het is 30 graden, pfff vochtig en klammig weer. Woensdag zou het pas weer gaan afkoelen.

Ik was vergeten dat we al die weken op een luchtbed slapen, helaas is die al 1 keer lek geweest.
Toch valt dit ook niet tegen. We wachten op het matras uit de container. Ook hier geldt, even volhouden.
Kind regards,
Wilco

Nathalie
Former CBB Sponsor
Naam: Nathalie
Vestigings Provincie: New Brunswick
Soort visum: PNP
In Canada Sinds: 22 Nov 2003

Post by Nathalie » 11 Jun 2005, 23:02

Het is een soort camperen eh die eerste weken... Heeft toch ook wel zn charme, al zie je dat later pas. Dan kan je terug kijken op die eerste spannende weken in Canada.

Ook ik hoop dat jullie je container snel krijgen. Onze heeft gelukkig maar 1 dag in de haven gestaan voor controle, maar het is gewoon vervelend.

Ook succes met de banenjacht!

Nathalie
Canada is het enige land dat geografisch gezien op de VS kan neerkijken :-)

Leon_en_Irma
Senior Member

Post by Leon_en_Irma » 12 Jun 2005, 01:57

Hallo Sam en familie,

Leuk om weer wat van jullie te horen.
Ook wij hadden problemen met de container. :'( Was het een MSC container?
Wij hadden ook een oponthoud en de container kwam pas na 8 weken. :o Wij hadden gelukkig tafel en stoelen van mensen uit de buurt gehad. ;D
Toen wij de container gingen ophalen wilden ze dat wij 1800 us dollars betaalden voor de opslag van de container. >:( Wij zijn erachter gekomen dat het hun fout was waardoor de container oponthoud had. Zij beweerden geen papieren te hebben ontvangen, maar Wiliams had dit allang gefaxt. Al met al moesten wij wel betalen voordat de container werd vrijgegeven. Inmiddels hebben wij het geld al wel weer terug, ;D maar laat je goed informeren waarom de container vastgehouden wordt. Wat het is een flinke kostenpost waar je zeker de eerste maanden van je verblijf niet op zit te wachten. Het geld vloog er bij ons de eerste maanden flink snel uit. :o
Inderdaad, achteraf gezien hebben wij ons die 2 maanden wel gered, maar na een maand begon het toch wel lastig te worden op de matrassen op de grond etc.
Hopelijk vind je snel een baan en komt de container vlot.
Bel vooral regelmatig naar het verhuisbedrijf om te informeren wat er aan de hand is, dat moet je hier echt doen !!!!!!

Groetjes Leon, Irma en de meiden

Wilco
Former CBB Sponsor

Post by Wilco » 12 Jun 2005, 15:59

Hoi leon en Irma,

Bedankt voor jr reactie.
Ik weet niet wat een MSC container is?
Wij hebben een 40ft container.
$1800 is wel erg veel geld.
Ik neem je advies van harte aan om uit te zoeken wat er nou eigenlijk echt aan de hand is.
Het geld vliegt er inderdaad snel doorheen, we letten wel heel erg op wat we waar uitgeven en noteren alles zodat we kunnen vergelijken. Maar er blijven altijd dingen die je gewoon aan moet schaffen omdat je er niet omheen kan. Daar zullen jullie alles wel vanaf weten!
Groetjes
Kind regards,
Wilco

LaForce
Former CBB Sponsor

Post by LaForce » 12 Jun 2005, 20:17

... wat is een MSC container nou?? :) :)
Fantasie is sterker dan kennis...
...dromen zijn krachtiger dan feiten, en hoop kan ervaring overwinnen

<A> ons weblog</A>

admin
Administrator
Naam: Willem
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: PR

Post by admin » 12 Jun 2005, 21:21

MSC is one of the few carriers able to offer worldwide coverage with one MSC bill of lading, allowing the rapid movement of goods through dedicated transhipment hubs. MSC therefore provides swift connections and efficient on-carriage services.

http://www.mscgva.com/
Vragen/opmerkingen ik hoor ze graag!

katalijn
Former CBB Sponsor
Naam: Katalijn
Soort visum: Skilled Worker - PR (2005), Citizenship (2010)

Post by katalijn » 13 Jun 2005, 08:23

Als ik dit soort 'vestigingsverhalen' lees begint het goed te kriebelen! Ik hoop dat het snel goed komt met de container, het is toch wel lekker om je eigen spullen weer te hebben.
Succes met alles maar vooral geniet ervan!!
Adios, Katalijn
Life is too short, don't waste it!

Post Reply