Officieel landen; of nog even wachten?

Alels over het landen en de visa geldig maken
Post Reply
Bieslook
Full Member
Naam: Liane
Vestigings Provincie: New Brunswick
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 20 Jun 2013

Officieel landen; of nog even wachten?

Post by Bieslook » 18 Mar 2013, 13:11

Hi all, zoals elders vermeld gaan we volgende week voor de medical en ik verwacht dan ook niet zo heel lang te hoeven wachten voor we de paspoorten bestempeld zullen zien .... Maar mijn partner had een goeie vraag; of het wel zo handig is als hij straks, met de verhuizing,ook al officieel zal landen.
Voor mij is het helder, ik zeg hier mijn werk op, ga officieel verhuizen en de boel in Canada opstarten. ik zal dus mijn visum gewoon geldig gaan maken.
Maar hij zal, afgezien van die eerste paar weekjes, nog niet officieel over gaan. hij blijft nog even (half jaar / jaar?) in NLD werken en wonen (huis is nog lang niet verkocht).
Dus.... is het wel zo handig als hij het visum meteen te gelde maakt? Maakt dat eigenlijk wat uit of kan hij beter later in tijd (weliswaar binnen een jaar meen ik) officieel landen?
Wat denken/weten jullie?

Groetz, Liane
=== feb 2012 eerste verzending dossier, april 2014 Landed, PR ===

Bieslook
Full Member

Re: Officieel landen; of nog even wachten?

Post by Bieslook » 18 Mar 2013, 15:03

ok, ok, ben zelf al weer een stapje verder.
Binnen een jaar na de medical in ieder geval. En dan in een tijdblok van 5 jaar minstends twee jaar in Canada verblijven. Nou, dat gaat wel lukken lijkt me, dus hij zou best meteen kunnen landen.
Maar lezende over de PR card is het praktisch vervelend dat die naar het Canadese huisadres wordt gezonden en dat hij die dan toch de volgende keer bij zich moet hebben. Maar ook dat kan worden opgelost door het stiekum naar NLD te verzenden of anders een travel document aan te vragen. Lossen we dus ook wel op.
Andere nadelen voor het meteen geldig maken? Zit er belastingtechnisch nog iets bij misschien? Of andere plichten die hem ervan kunnen weerhouden meteen het visum te laten afstempelen?

Groetz!

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Post by Elke » 18 Mar 2013, 20:12

Volgens mij kan jij niet landen zolang je echtgenoot (de aanvragen) nog niet officieel geland is. En je kan ook je inboedel niet taxvrij invoeren zolang je nog niet geland bent.
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

Bieslook
Full Member

Post by Bieslook » 18 Mar 2013, 20:33

Ha Elke, dank voor je reactie.
Nu ben ik zelf de hoofdaanvrager, dus dat zal wel los lopen... Maar goeie tip van de container; ik zal ervoor zorgen dat ik eerder land dan die container!

Groet, Liane

Dutch_Truck
Former CBB Sponsor
Naam: Gerry
Soort visum: Landed status bij aankomst in Montreal, en door naar London, ON
In Canada Sinds: 25 Aug 1965

Post by Dutch_Truck » 19 Mar 2013, 01:16

Volgens mij moet hij zelf de PR brief/kaart opkomen halen.
Voorbeeld:Iemand anders was namelijk alvast terug gegaan naar Nederland, voordat de brief aan kwam. Die hebben ze een half jaar hier op het kantoor gehouden, toen weer terug gestuurd, naar het hoofd kantoor. Toen hij terug wilde komen, stond ie 7 uur !!!!!!!!!!! vast aan de grens. :oops: Welcome to Canada.

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Post by Ineke » 19 Mar 2013, 22:10

Je kaart wordt gemaild naar een adres in Canada
If you are immigrating as a permanent resident, CIC will mail your card to you when you get to Canada.
Jij kan dan de kaart naar NL sturen. Dat is geen enkel probleem, velen gingen hullie voor! Als je man van plan is om binnen een jaar na de medical naar Canada te bezoeken zou ik het landen uitstellen. Je weet namelijk nooit of er straks omstandigheden zijn die maken dat hij langer in NL moet blijven of dat ie weer terug moet keren waardoor hij misschien niet aan de eis van 2 jaar uit 5 kan voldoen. Maar als jullie denken dat dat geen probleem is dan is tegelijk landen wel zo leuk :). Verder is het zo dat je ook zonder PR te zijn taxfree je spullen kan overbrengen, bijvoorbeeld mensen die als pensionado in canada verblijven. Je kan je spullen ook later overbrengen, of in delen. Ik kan mij voorstellen dat als je man in NL blijft hij ook spullen in NL houdt. Onze spullen staan bijvoorbeeld nog steeds in opslag in NL. De landingsdatum en de belastingplicht staan los van elkaar. Het gaat er om dat je ergens woont en inkomsten hebt en niet of je een visum hebt. John en ik zijn tegelijkertijd geland, maar John is anderhalf jaar eerder naar Canada gegaan. Voor ons veranderde er belastingtechnisch wel het een en ander vanaf het moment dat John zich uitschreef uit NL. Deze laatste datum is belangrijker dan de datum van vestiging in Canada. Met name als je nog smaen een huis hebt in NL en je rente hebt die je kan aftrekken. Mocht je daarover vragen hebben kan je een pm sturen. :D gr. Ineke
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

Gijs
Former CBB Sponsor
Naam: Gijs
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: permanent resident

Post by Gijs » 20 Mar 2013, 07:26

ik weet niet of de regels omtrent het opsturen van de PR kaart veranderd is, maar ik heb toen der tijd toen wij gingen landen. Mijn kaarten naar een bekende in Canada laten sturen die ze vervolgens weeer naar nij in Nederland gestuurd heeft. Met andere woorden, ze versturen ze waar je wil, zolang dat adres maar in Canada is.
no more expectations, just goals!

Post Reply