Fooi geven

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Vestigings Provincie: Ontario
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Re: Fooi geven

Post by Elke » 17 Apr 2011, 19:37

Maar men vertelde mij ook wel eens dat een fooi die officieel gegeven wordt, via de debit of credit card, gedeeld moet worden met de collega's (de dame die je welkom heet en diegene die de tafels afruimt bijvoorbeeld). Want ook zij werken vaak maar aan het minimum loon.
Terwijl, als jij de fooi 'in het zwart' geeft, die enkel in de zak van de serveerster gestoken wordt en zij die dus niet deelt met de anderen die ook hun werk doen en jou vriendelijk ontvangen hebben en een leuke tafel gegeven hebben...
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

Nico & Marlies
Former CBB Sponsor
Naam: Nico en Marlies Wobben
Vestigings Provincie: Saskatchewan
Soort visum: gekomen op work permits ('08), via SK PNP nu PR ('10)

Post by Nico & Marlies » 26 Apr 2011, 03:40

Ik heb al bij diverse plaatsen gevraagd of het voor hen (serveerster e.d.) wat uitmaakte of iemand fooi via de cc of contant op tafel geeft, en tot nog toe zeggen ze allemaal (tot mijn verbazing wel) dat het hen niet uitmaakt, dat het toch in dezelfde pot terecht komt. Misschien willen ze niet openlijk toegeven dat er iets in eigen zak zou verdwijnen als het contant is? Wij geven meestal 15-20 denk ik, afhankelijk van hoe tevreden we zijn en/of hoe het met het geld wat we hebben uitkomt. Het valt me wel op dat de Canadezen helemaal niet zoveel geven! Ik word dan ook altijd een beetje kwaad als iemand het over de "zuinige Nederlander" of zo heeft, want zowel hier in Canada als toen we vaker in Duitsland met vrienden gingen eten, valt ons op dat wij altijd de gulste tippers zijn!

Dat van de kapper, daar ben ik ook verbaasd over! Ik heb een vriendin die kapster is, ipv dat ik naar de salon ga, komt zij bij mij in huis en traditie is dan dat ze voor supper blijft. Zo combineren we 'werk' met gezellig bijkletsen en zo :) Nu kost het verven/knippen me al zo'n 90-100 dollar en ik heb altijd netjes een cheque voor dat bedrag (soms misschien iets afgerond of zo) betaald. Hopelijk heb ik haar niet onbedoeld al jaren beledigd... al krijgt ze wel de maaltijd als tip :mrgreen:
x Marlies

==
* Nico & Marlies Wobben * 18-2-08 verhuisd naar Regina! * http://www.wobben.org *

Elke
Senior Member
Naam: Elke
Soort visum: Skilled Worker
In Canada Sinds: 27 Aug 2010

Post by Elke » 26 Apr 2011, 12:41

Maar hoeveel geef je nu eigenlijk als fooi aan een kapper? Ook die 15%? Of een vast bedrag?
En hier is een benzinestation waar een gastje werkt en hij tankt (dus jij moet (mag!) datniet zelf doen). Hem geef ik ook altijd 1 of 2 dollar, en dan klinkt hij altijd zo verrast en blij. Is dat dan ongewoon om te doen?
mijn blog
1) 11-Sept.-09: aanvraag Skilled Worker naar CIO / 5-Aug.-10.: VISUM! / 27-Aug.-10: landed immigrants in Oakville, ON
2) 20-Apr-2015: aanvraag renewal PR card -> ontvangen in juli
3) 28-May-2015: aanvraag citizenship

Canadastrid
Senior Member

Post by Canadastrid » 26 Apr 2011, 13:54

Ik denk wel dat je gelijk hebt Marlies, iedereen maakt zich hier altijd zo druk om de fooi, maar de Canadees zelf doet dit echt niet.
Onze zoon heeft een aantal jaren als gasjockey gewerkt bij een gasstation, fooi kreeg hij zelden en als hij het kreeg was het van een buitenlandse toerist.(of misschien waren het wel emigranten :lol: )
De kapper hier heb ik nog nooit een fooi gegeven en toen ik zelf in een salon werkte kregen wij ook echt niet altijd een fooi hooguit een afronding van eindbedrag, maar dan zeker geen 10 of 15 %.
Wel waren ze dan met Kerst weer guller, dus als je je schuldig voelt Marlies...een Kerstkadootje dit jaar misschien? :mrgreen:

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 26 Apr 2011, 17:46

Elke wrote:Maar hoeveel geef je nu eigenlijk als fooi aan een kapper? Ook die 15%? Of een vast bedrag?
En hier is een benzinestation waar een gastje werkt en hij tankt (dus jij moet (mag!) datniet zelf doen). Hem geef ik ook altijd 1 of 2 dollar, en dan klinkt hij altijd zo verrast en blij. Is dat dan ongewoon om te doen?
Wij geven onze kapster altijd zo'n 15% Elke, maar we zouden nooit een ander vertellen wat die moet geven, hoogstens de tip dat het hier (BC) veel meer gebruikelijk is dan in NL om de kapster te tippen en ietwat knieperig als je het NIET doet - iets waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht want in NL gaf ik gewoon precies het bedrag dat ik schuldig was, of hoogstens afgerond op de hele munt :)

Wat betreft het tanken: onze buurman is eigenaar van een full service tank station. Wij vroegen het hem een keer, hoe dat nou zit met het geven van een fooi? Op de typerende Canadese wijze lachte hij breeduit, haalde z'n schouders op en zei dat dat aan de klant zelf is om te bepalen, maar dat zijn personeel het wel héél erg waardeert als ze een fooi krijgen.
Dat vind ik dan weer zo prettig aan het Canadese volk - over het algemeen zijn ze enorm goed in het leven en laten leven, en aanvaarden de dingen/inkomsten/fooien/hetlevenzelf gewoon zoals het komt. Wij kunnen daar als NL-ers toch vaak weer heel veel van leren! :D
Nieuwste blog post: Image Image

Victoria
Former CBB Sponsor
Naam: Sol
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 01 Aug 2009

Post by Victoria » 26 Apr 2011, 18:00

Laatst werd ik ook verrast bij een full service tankstation door iemand die me per se wilde helpen... Toen ie klaar was heb ik hem uitgelegd dat ik niet goed wist of ik hem nu moest tippen of niet, maar hij zei heel lief dat Canadazen hem vrijwel nooit een fooi gaven... Nagelstyliste en kapper krijgen het wel gewoon.
Het is het wachten meer dan waard geweest!

Sophia
Senior Member
Naam: Sophia
Soort visum: PR: 2008
Citizenship: 2012
In Canada Sinds: 22 Nov 2005

Post by Sophia » 26 Apr 2011, 18:18

Nico & Marlies wrote:al krijgt ze wel de maaltijd als tip :mrgreen:
Ik weet wel waar ik de voorkeur aan zou geven, Marlies - yum yum smek! :mrgreen:
Nieuwste blog post: Image Image

movingon
Gold Member
Naam: Movingon
Vestigings Provincie: Nova Scotia
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 8-2015

Post by movingon » 26 Apr 2011, 22:15

Victoria wrote:Laatst werd ik ook verrast bij een full service tankstation door iemand die me per se wilde helpen... Toen ie klaar was heb ik hem uitgelegd dat ik niet goed wist of ik hem nu moest tippen of niet, maar hij zei heel lief dat Canadazen hem vrijwel nooit een fooi gaven... Nagelstyliste en kapper krijgen het wel gewoon.
Bij een Full Service tank station betaal je natuurlijk voor de "Full Service". Of datgene wat je extra betaalt ook bij de werknemer terecht komt is een tweede natuurlijk... Toen ik in de States werkte is me dat ook een keer overkomen, zo'n enthousiaste meneer, hi how are you, en die kwam me bij vullen en waste mijn ramen, en vroeg of hij het oliepeil moest checken.... Ik betaalde en gaf hem een fooi, omdat ik het zo aardig vond, toen ik echter later het bonnetje ging declareren vond ik het wel erg duur vergeleken met de andere bon die ik ging declaren bij mijn werkgever, en toen zag ik pas de "Full service Station"... Mijn amerikaanse collega kon me ook niet zeggen of ik er nou juist of verkeerd aan had gedaan om hem te tippen, hij deed het zelf ook, maar ging toen ook twijfelen...

@ Marlies: ik zou als ik kon kapperen zeker ook voor de maaltijd gaan! Gezellig en lekker!

Pamela
Applied in 2009; COPR Fall 2013; Landed spring 2014; PR card received summer 2014 8) House sold summer 2015; In Canada since Aug 2015 :wink:

Cees
Former CBB Sponsor
Naam: Cees
Vestigings Provincie: Saskatchewan/Ontario
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 26 Oct 2005

Post by Cees » 10 May 2011, 16:10

Waarom zou je twijfelen bij een fooi voor een pompbediende. Je geeft in veel gevallen een fooi omdat "dat zo hoort" :) maar ook het feit dat je (aangenaam) verrast bent kan een reden zijn. Of het nu een "full service station" is of niet, de pompbediende krijgt waarschijnlijk hetzelfde minimum loon als bij een "Self service".

Cees
Hiha bananasplit, gras is groen en sneeuw is wit

Anneke_Weeling
Former CBB Sponsor
Naam: Anneke
Vestigings Provincie: Manitoba
Soort visum: We zijn hier zonder visum gekomen. Via job offer een WP en daarna de PR aanvraag gedaan. In Oktober 2007 hadden we ons PR.
In Canada Sinds: 03 Jun 2006

Post by Anneke_Weeling » 16 Sep 2011, 18:22

Misschien is het hier anders, maar ik betaal net zoveel voor een full service als voor een self service benzine pomp. En als de pomp bediende mijn ramen doet, dan krijgt hij van mij $ 2. Ze zijn zelfs met dat bedrag verrast blij. hahaha
De kapster krijgt van mij standaard $ 5 en daar is ze ook altijd blij mee, want de meeste CAers geven niets, net als bij de benzinepomp.
Ik heb zoiets van, als ze niet blij zijn met wat ik geef, jammer dan. Maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ze dat niet waren.
On the keyboard of life, always keep one finger on the escape key!

mriedijk
Newbie
Naam: Michiel
Vestigings Provincie: Vancouver, BC
Soort visum: PNP

Post by mriedijk » 27 Nov 2014, 01:12

15% is het minimum. Als service uitstekend is dan geef je 18-20%.

Als je betaald met pin of credit card, dan krijg je automatisch een tip optie te zien waar je een bedrag of % kunt invullen.
Gaat dus erg makkelijk.

Fopjes
Newbie
Naam: Paulien
Soort visum: Working Holiday werkvergunning

Post by Fopjes » 16 Dec 2014, 10:40

Ik gebruik altijd een app om de fooi te berekenen in een land. Maar die geeft idd niet aan dat je bij de kapper moet fooien!
https://itunes.apple.com/nl/app/tipping ... 16359?mt=8

Post Reply