Medisch Engels

Alles over scholing
Post Reply
a.hoogenboom
Former CBB Sponsor

Medisch Engels

Post by a.hoogenboom » 12 Dec 2005, 20:21

Graag willen wij, beide verpleegkundige, ter voorbereiding op onze emigratie een cursus medisch Engels volgen. Naar wij begrepen hebben helpt dit bij het vinden van een baan in deze sector. We kunnen er echter geen vinden ???. Kan iemand ons hier verder mee helpen?
Marij & Arnold

Leon_en_Irma
Senior Member
Naam: Leon, Irma en de meiden
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: ..

Re: Medisch Engels

Post by Leon_en_Irma » 12 Dec 2005, 20:38

Hallo Marije en Arnold,

Kijk even onder dit topic http://www.oyop.com/cbb/smf/index.php?topic=116.75.
Ik ben zelf verpleegkundige en heb niet zo een cursus gedaan.
Ik ga 8 februari mijn rn examen schrijven. Onder het bovenvermelde stukje staat veel over verpleegkundigen en het is afhankelijk naar welke provincie je wil hoe de eisen zijn.
Als je vragen hebt hoor ik het wel. Je kunt altijd op de site of via een persoonlijk mailtje een vraag stellen.

Succes,

Irma

Sebastiaan
Administrator
Naam: Sebastiaan
Soort visum: Skilled
In Canada Sinds: 15 Mar 2007

Post by Sebastiaan » 13 Dec 2005, 01:15

Hoi,

Check even deze quote uit het hierboven genoemde topic. Hier schrijf ik reeds wat over Engels in Canada. Naar mijn ervaring is het niet echt nodig om een cursus medisch Engels te volgen. Daarnaast denk ik dat het een cursus is die alleen in Engelstalige landen wordt aangeboden, zoiets als medische terminologie voor secetaresses in Nederland.
Sebastiaan wrote: Daarnaast zolang jij je Engels een beetje beheerst is er niet veel aan de hand. Tuurlijk zul je in het begin wat moeite hebben met specifieke medische Engelse woorden, maar dat pik je snel genoeg op. Een handig hulpmiddel is wellicht dit boekje dat speciaal is geschreven voor Nederlandse verpleegkundigen in Engelstalige landen.
Zoek je wat? Gebruik de search, google of kijk eens onder links !

Jemmy
Newbie
Naam: Jemmy
Vestigings Provincie: Toronto
Soort visum: Nederlands Nationaliteit

Post by Jemmy » 18 Jan 2014, 19:39

Zijn er ook verpleegdkundigen die aan het werk zijn als verpleegkundige in Toronto? Of elders in het land?
Hoe hebben jullie je voorbereid aan het RN exam? En kan je voor die tijd al wel aan het werk als verpleegkundige?
Ben benieuwd naar verhalen.. :)

Leon_en_Irma
Senior Member

Post by Leon_en_Irma » 19 Jan 2014, 19:30

Hi Jemmy,
Ik werk als RN in Alberta. Maar iedere provincie heeft zijn eigen eisen.
Hier in Alberta moet je eerst een assessment doen en dan laten ze je weten wat je nog aan extra cursussen moet doen of niet. Ze kunnen je terug sturen naar de universiteit om je aan hun eisen te laten voldoen. Je zou contact op moeten nemen met de RN registratie organisatie en daar zal het wel op de website staan wat je moet doen. Heb jij de HBOV gedaan want dat scheelt wel want dan heb je al je bachelor.
Kijk op deze website: http://www.cno.org/en/become-a-nurse/ab ... ral-class/
Misschien dat dit je een beetje kan helpen. Ze willen meestal alle informatie naar hun toegezonden bij jouw originele school.En je moet een language test doen op academic niveau.

Groetjes Irma

Jemmy
Newbie

Post by Jemmy » 20 Jan 2014, 22:24

Leon_en_Irma wrote:Hi Jemmy,
Ik werk als RN in Alberta. Maar iedere provincie heeft zijn eigen eisen.
Hier in Alberta moet je eerst een assessment doen en dan laten ze je weten wat je nog aan extra cursussen moet doen of niet. Ze kunnen je terug sturen naar de universiteit om je aan hun eisen te laten voldoen. Je zou contact op moeten nemen met de RN registratie organisatie en daar zal het wel op de website staan wat je moet doen. Heb jij de HBOV gedaan want dat scheelt wel want dan heb je al je bachelor.
Kijk op deze website: http://www.cno.org/en/become-a-nurse/ab ... ral-class/
Misschien dat dit je een beetje kan helpen. Ze willen meestal alle informatie naar hun toegezonden bij jouw originele school.En je moet een language test doen op academic niveau.

Groetjes Irma

Hartstikke bedankt, voor je informatie.. Ik heb helaas niet de HBO-V gedaan.. En zou ook het liefst niet weer voltijds naar school willen voor aantal jaren..
Ik ga sowieso de cursus doen om de Canadian registered nurse exam te doen.. Registratie papieren naar de CNO zijn net de deur uit.. Dus ik hoop echt dat het mee gaat vallen.. Heb jij in NL wel de HBO-V gedaan? Of ook de MBO? Heb je veel moeten doen om uit eindelijk aan het werk te kunnen?
Ja klopt, de IELTS toets Of de CELBAN moet je doen.. Welke heb jij toen gedaan?

Het is zo spannend allemaal.. En ben ook super blij dat er een forum is, waar je ervaringen mee uit kan wisselen..

Gr, Olivia

Jemmy
Newbie

Post by Jemmy » 20 Jan 2014, 22:29

Sebastiaan wrote:Hoi,

Check even deze quote uit het hierboven genoemde topic. Hier schrijf ik reeds wat over Engels in Canada. Naar mijn ervaring is het niet echt nodig om een cursus medisch Engels te volgen. Daarnaast denk ik dat het een cursus is die alleen in Engelstalige landen wordt aangeboden, zoiets als medische terminologie voor secetaresses in Nederland.
Sebastiaan wrote: Daarnaast zolang jij je Engels een beetje beheerst is er niet veel aan de hand. Tuurlijk zul je in het begin wat moeite hebben met specifieke medische Engelse woorden, maar dat pik je snel genoeg op. Een handig hulpmiddel is wellicht dit boekje dat speciaal is geschreven voor Nederlandse verpleegkundigen in Engelstalige landen.
Hoi
Ik ben zeer benieuwd naar dat boekje, Maar helaas werkt de link niet meer.. Hoe heet het boekje? en heb je toevallig een ISBN? gr

Leon_en_Irma
Senior Member

Post by Leon_en_Irma » 22 Jan 2014, 18:52

Hi,

Ik heb mijn diploma A gehaald in 1984.
Ik had nog geluk en ben in 2004 naar Alberta verhuisd. Ik hoefde alleen het examen maar te doen. Maar de verpleegkundigen die na mij kwamen moesten een assessment doen en verschillenden zijn terug gestuurd naar de universiteit om nog 5 tot 10 modules te gaan doen afhankelijk hoe de assessment is gegaan. Het is ook misschien een optie om te kijken naar de LPN registratie of je daarvoor in aanmerking komt. De LPN's in Canada werken hier ook in de ziekenhuizen en doen ook IV medicaties en veel zorg. Ik ben benieuwd hoe ze jou met een MBO opleiding in gaan schalen. Is dit een 3 of 4 jarige opleiding. Ze zullen gaan kijken hoeveel theorie en praktijk uren je hebt gehad en dit vergelijken met hun opleiding. Hier in Alberta is de CARNA erg picky. Ben benieuwd. En over de Engelse termen zou ik mij niet zo druk maken. Ik heb er niet echt een extra boekje voor gebruikt. Veel termen worden in Nederland toch al in het Engels gezegd alleen leggen wij de klemtoon even anders. Daar zou ik mij niet zo een zorgen over maken.

Ann75
Senior Member
Naam: Ann
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: Visitor visa, daarna PR via "Common-Law" en Canadian sinds 2008
In Canada Sinds: 03 Apr 2000

Post by Ann75 » 14 Mar 2014, 22:09

Ik ben RN in Vancouver, British Columbia. Ik heb net zoals Irma veel geluk gehad en moest enkel het Engelse examen doen en het RN examen, geen extra scholing. Ik heb mijn opleiding in Belgie gedaan en het was A2 (3 jaar hoge school). Mijn opleiding was voldoende om hier als RN te kunnen werken na het slagen op de Engelse IELTS (CELBAN bestond in 2001 nog niet).

Ik heb mijn aanvraag ingestuurd en kreeg daarna een brief met informatie over wat de volgende stappen zijn en er zat ook een papier bij wat ik moest laten invullen door de school waar ik mijn opleiding heb gedaan (ze vragen naar het aantal uren theorie en praktijk van elk thema). Ik heb dat dan naar mijn ouders opgestuurd en gevraagd of zij ermee naar de school konden gaan (ik was al in Canada toen) en de school zou het dan terug geven aan mijn ouders als ze ermee klaar waren zodat mijn ouders het dan konden opsturen. Een tijd daarna kreeg ik de goedkeuring dat ik mijn Engels examen mocht gaan doen (Academic IELTS) en daarna mocht ik dan het RN examen schrijven. Van het moment dat je je examen mag schrijven krijg je een "interim license" en mag je als verpleegkundige werken zolang er een andere RN aanwezig is als je werkt.

Ik heb wel al verschillende verhalen gehoord van verschillende verpleegkundigen en ik denk dat het net is zoals bij de emigratie...het hangt er vanaf wie je papieren bekijkt. Ik ken 2 Zweedse verpleegkundigen die op dezelfde tijd naar dezelfde school geweest zijn in Zweden, dus helemaal dezelfde opleiding, 1 van die meisjes moest extra cursussen doen en de andere niet.

Wat termen betreft had ik ook niet zo'n problemen, maar eerder met sommige waardes van bloed uitslagen (INR, mmol, cholesterol en dergelijke) soms wel en ook met afkortingen zoals BID, TID, QID en dergelijke...dat gebruiken we in Belgie niet.

Succes met het registreren.
Ann
Kom eens langs op mijn blog met foto's

Image

AnneMarie
Former CBB Sponsor
Naam: AnneMarie
Soort visum: FSW
In Canada Sinds: 27 Mar 2012

Post by AnneMarie » 16 Mar 2014, 04:16

Hoi Jemmy,
Ik heb al gereageerd op je andere vraag eerder deze maand. Ik heb alles gedaan. IELTS en CELBAN uiteindelijk.
Groeten Annemarie
03-09-10 1e aanvraag
05-07-11 2e aanvraag
22-11-11 In Process
02-02-12 COPR!
27-03-2012 Geland

http://www.hottentot.org

Post Reply