Landing in Vancouver (persoonlijke ervaring)

Plaats hier de stand van zaken van jullie vertrek/aanvraag plaatsbepaling etc.
Post Reply
foobsz
Full Member
Naam: foobsz
Vestigings Provincie: British Columbia
Soort visum: FSW

Landing in Vancouver (persoonlijke ervaring)

Post by foobsz » 16 Apr 2015, 12:49

Beste forumleden.

Een aantal van jullie ken ik inmiddels persoonlijk. Gisteren 15-04-15 ben ik [geland] op Vancouver. Het was heel bijzonder. Allereerst de datum. Vijftien ervoor, Vijftien erna en het verschil tussen 1 en 5 = 4. Ook was het mijn jaardag. Mijn reisroute is/was AMS-LHR-YVR. De vlucht AMS-LHR was vol. De vlucht LHR-YVR (met vertrek 14:10) was niet vol. Ik had een stoel aan het raam en verder de twee rijen vrij naast mij op een Air Canada B777-300ER.

De vlucht van LHR-YVR was bijna zonder incident tot in de laatste minuut voor landing. Die werd afgebroken. Een vliegtuig voor ons had een birdstrike. Een go-around na een controlled descent en ILS/Autopilot landing is fantastisch... Ik dacht... NOG EEN KEER! NOG EEN KEER! WOOOOOO!

Landing:
Je vult gewoon je CBSA kaart in die je in het vliegtuig krijgt. Je loopt door naar de eerste beambte (rij van poortloketten) en je verteld dat je een [new immigrant] bent en je komt [landen]. Hij stelt een tweetal vragen die met name te maken hebben met of je naar Ebola gebied gereisd bent... Ze maken vervolgens een notitie in het systeem. Daarna haal je je koffers op. Deze zet je jouw koffer op de trolley en met de trolley loop je naar een zijkantoortje. Je trolley en je koffer laat je buiten.

Je wordt vriendelijk ontvangen door een ontvangstcomite van vrijwiligers. Ze vragen je of je alle papieren bij je hebt. Daarmee bedoelen ze de CoPR. Het adres waar je de PR kaarten naar toe verstuurd wilt hebben. Tevens een email adres en een Canadees telefoonnummer. Verder geven ze nog een informatiepakket (SIN, huisvesting, gezondheidszorg...) en nogmaals een warm welkom in Canada.
Dan krijg je een volgnummer. Dat volgnummer is niet belangrijk. Je gaat nu aansluiten op een rij van luchthavenstoelen. Het is net een stoelendans. Elke keer schuif je een aantal stoelen op. Wees voorbereid op dit deel.. Het duurt ruim twee uur (afhankelijk van drukte).
Als je aan de beurt bent, wees beleefd en vertel de CBSA medewerker dat je vandaag komt landen. Je staat aan een balie. Er is geen sprake van een interview(kamer). De beambte neemt je papierwerk in en stelt een aantal standaard vragen (alleen 'ja' of 'nee' mogelijk):
1 reis / land je alleen vandaag?
2 wat is je huwelijksstatus?
3 heb je kinderen elders in de wereld?
4 ben je ooit veroordeeld?
5 ben je ooit het land (Canada) illegaal ingekomen?
6 ben je ooit verzocht het land (Canada) te verlaten of verwijderd van Canada)?
En dat is het.

Vervolgens wordt je verzocht te gaan zitten. De beambte bekijkt nu alle velden in het systeem (GCMS). En de beambte vinkt op je CoPR alle checks af om te kijken of jij het bent. De beambte verifieerd met jou het adres en vraagt voor de zekerheid of je daar je PR kaarten gaat ontvangen. De beambte vroeg mij of ik nog een aantal keer in Canada was geweest. Men bedoeld voor werk of anders... Ik gaf aan alleen drie keer voor een personal Holiday.
Je wordt na 20 minuten teruggeroepen naar de balie. De beambte stelt een laatste vraag: hoeveel geld ik bij mij heb. In het bijzijn van de beambte teken je de CoPR. De beambte bevestigd nogmaals het adres en de verplichting om CIC direct te informeren over een adreswijziging.
De CoPR zonder paspoortfoto krijg jij terug.
Dit deel is klaar. Je bent nu officieel PR van Canada!

Er is geen SIN punt in Vancouver Airport. Dat zal je in de stad moeten regelen.

Loop nu naar je koffer, haal die op en naar de Douane (Agricultural & Customs). Geef daar aan dat je nog niet toe bent aan verhuizen. Ze begrijpen je volledig. Ze maken niet eens een notitie in het systeem! Wel heb ik hun gevraagd of de lijsten die ik heb opgesteld goed zijn. Snelle check en ja hoor... meer dan genoeg informatie. Als u komt meneer definitief meld u bij ons.
Voor de waarde: het gaat om de estimated Canadese waarde. Niet de nieuwwaarde. Dus de used waarde kan ook.
Je geeft aan de douane bij exit van de luchthaven je landingskaart af die je in het vliegtuig hebt gehad.
Op Vancouver airport is de douane zowel binnen als buiten.

Ik was na het landen ruim drie uur op de luchthaven voor een procedure van niet meer dan 20 minuten. Er is free wifi op YVR. Daar ben je zoet mee. Maar helaas slecht bereik in de ruimte waar new immigrants moeten zijn.

Dan nu de tips:
1 Print het adres waar de PR kaarten naar toe moeten. Sterker nog, wees slim en print dat tweemaal op een plakbaar label/etiket. De beambte kan dat zo plakken op de CoPR in het witte gedeelte boven het stuk waar de handtekeningen komen. Plak het etiket zelf niet op de CoPR. Je mag zelf geen enkele wijzigingen aanbrengen op de CoPR.
2 print ook jouw Email op een etiket. en als je een Canadees telefoonnummer hebt
3 Je hoeft geen bewijzen van banksaldo te overleggen. Ook geen geboortecertificaten of inentingen of andere spullen. Wel handig om mee te hebben, maar de beambte had alleen nodig de 2x CoPR en het paspoort. De beambte kijkt in GCMS (dat is het systeem waar jouw visum aanvraag is geregistreerd en leest echt ALLE velden en notities. Ik zag haar ogen op en neer bewegen)
4 spreekt voor zich, maar wees geduldig. Heb je kinderen, zorg dat ze zich gedragen. Alhoewel de beambtes professioneel zijn kan het vervelend zijn om een krijsend kind aan te horen. Alle kinderen moeten met de Principal Applicant (PA) mee naar de balie. De beambte kijkt naar de kinderen maar stelt deze geen vragen. De ouders tekenen namens het kind. Je moet echt ruim twee tot drie uur rekenen na verlaten van het vliegtuig.
5 neem cash geld mee. Ik had ongeveer 7,000 CAD (in Euros bij me). Je kan meer meenemen, maar als je 10,000 Euro meeneemt moet je dat op Schiphol aangeven bij de douane en op Vancouver. Dat bewijs van Schiphol heb je nodig voor Vancouver bij overschrijden van de CAD 10,000 norm.
6 Als je naar de bank gaat, kijk goed naar de mogelijkheden. De meeste banken hebben een newcomers pakket met vrijstellingen. Houd je de minimale maandelijkse balans aan dan betaal je geen maandelijkse fees. Dat zouden ze in NL ook moeten doen.... Maak een afspraak vooraf op de website van de bank.

Resumerend:
A - het proces an sich is gewoon recht toe recht aan. Er is echt geen interview in een kamertje. Gewoon aan de balie staan, wat vragen en papierwerk
B - de meeste tijd is wachten, wachten en nog eens wachten.
C - CBSA bestaat duidelijk uit twee delen: immigratie/grensbewaking en customs/agriciculture. Let op dat verschil. De beambte die je CoPR verwerkt is niet geinteresseerd in je inboedel.
D - op zicht had ik minder cash geld bij me, dan officieel bewezen moet worden om te kunnen voorzien in je levensonderhoud. Het bedrag verschilt van alleenstaande(n) en gezinne(n), zie website CIC. Ik had fotokopieen van mijn bankrekeningen bij me om te bewijzen dat ik aan alle financiele verplichtingen kon voldoen. Maar dat was echt niet nodig. In mijn geval is cash geld handig want ik heb morgen een afspraak bij de bank. (zie ook tip 6) Cash geld betekent ook dat je meteen een bankrekening kan openen zonder wachttijd die hoort bij het innen van een bankcheque of internationale overschrijving.
08-05-2014 dossier Sydney, NS CIO
04-07-2014 processing fee
13-08-2014 Positive Eligibility Review
20-10-2014 Dossier in Wenen
22-10-2014 Oproep VOG en Medicals uit Wenen
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
28-11-2014 ECAS: Decision Made
02-12-2014 PR
15-04-2015 Landed (Vancouver)

mike
Former CBB Sponsor
Naam: Mike
Vestigings Provincie: SK (D.V.)

Re: Landing in Vancouver (persoonlijke ervaring)

Post by mike » 16 Apr 2015, 14:31

Bedankt voor het delen van de ervaring, interessant om te lezen hoe het allemaal gaat. Je was 3 uur aan het wachten hoe druk was het dan op dat moment, zeker gezien het punt dat je maar 20 minuten met de beambte in de weer bent geweest.

Waarom zou je zoveel cash meenemen? Op elk vliegveld staat een ATM en voor het openen van een rekening kan je eerst geld uit de automaat halen voor je dat dan stort op je rekening voor de opening. Internationaal overboeken kan je daarna altijd doen.

foobsz
Full Member
Naam: foobsz

Post by foobsz » 16 Apr 2015, 17:09

De wiskundige knobbel in mij... :lol:
Eerste twee uur waren er twee beambten. Gemiddelde doorlooptijd per Principal Applicant (gezinnen duren 10 minuten extra=30 min.): 20 minuten.
verwerkingscapaciteit eerste twee uur: 10-12 Applicants
Laatste uur was de capaciteit 3 beambtes. Ik veronderstel dat ik de eerste helft van dat laatste uur maar heb moeten wachten. Dus nog eens 4,5 applicant. Ja het klopt wel... Zo een 17 applicants in totaal (mij inclusief). En na mij kwamen er weer 10-15 achter.

Geldopname uit een automaat is aan een maximum verbonden. Meestal CAD 500. Op deze transactie komen kosten bij. Allereerst opnamekosten per keer CAD 2.50 (ATM Foreign Service Charge). Daarna koersopslag. En dan nog de koers van de dag. En eventueel Euro 2,50 eigen opname kosten van je NL bank. Zo kan ik heel moeilijk een bankrekening openen op de tweede dag.

Gewoon cash is dus een enkele transactie bij de bank. Koers van de dag en koersopslag. Rekening geopened. En voldoende saldo in 1 keer om vrijgesteld te zijn van de maandelijkse fees + genoeg erboven op om lokale transacties te doen.
08-05-2014 dossier Sydney, NS CIO
04-07-2014 processing fee
13-08-2014 Positive Eligibility Review
20-10-2014 Dossier in Wenen
22-10-2014 Oproep VOG en Medicals uit Wenen
13-11-2014 Medicals
20-11-2014 RPRF betalen
28-11-2014 ECAS: Decision Made
02-12-2014 PR
15-04-2015 Landed (Vancouver)

Rogier21
Gold Member
Naam: Rogier
Vestigings Provincie: AB
Soort visum: Family sponsor PNP
In Canada Sinds: 31 Jul 2013

Post by Rogier21 » 16 Apr 2015, 17:40

Volgende keer dan beter in Calgary landen :P Ik kon direct doorlopen naar de beamte met mijn koffers, die keek door de papieren, stempelde de goods to follow list en we stonden weer buiten, nog geen 15 minuten!

Ineke
Former CBB Sponsor
Naam: Ineke
Vestigings Provincie: BC
Soort visum: Federal Skilled Worker
In Canada Sinds: 23 Jun 2012

Post by Ineke » 16 Apr 2015, 21:14

Leuk en informatief. Wachten zal afhangen van drukte en bezetting. Welek vragen en bewijzen hangt af van de individuele medewerker. ik was aanwezig toen mijn dochter kwam landen en ik kreeg first degree ondervraging, terwijl ik al geland was. Dus het kan verkeren. Onze landing in Calgary was ondanks dat supersnel geregeld. Bankrekening openen als newcomer kan ook zonder cash en omdat de eerste maanden ofwel gratis zijn of met korting kan je gedoe om met veel cash te reizen besparen. En heb je tijd om je geld over te maken via de goedkoopst mogelijke manier. Handig om cash te hebben natuurlijk maar niet noodzakelijk dus. Wij maken geld over via moneytransfer, maar er zijn andere manieren. Opzetten van een account kan soms wat lang duren vanwege strenge regelgeving om witwassen en dergelijke te voorkomen.
23-6-07: aanvraag
11-9-09: verzoek doc
16-1-10: doc gestuurd
10-4-10: verzoek Aus. VOG zoon
19-5-10: Aus. VOG gestuurd
19-6-10: OPROEP MEDICAL
5-8-10: medical
24-8-10:aanvullend verzoek
14-9-10:medical verstuurd
4-10-10: verzoek paspoorten
22-10-10: opgestuurd
3-11-10: VISUM
25-12-10: PR

lver
Junior Member
Naam: Lotte
Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Permanent Resident -FSW

Post by lver » 17 Apr 2015, 21:10

Hi Foobsz,

inderdaad leuk om te horen dat je succesvol geland bent! En van harte proficiat natuurlijk met je verjaardag :-)

Ik hoop persoonlijk dat we het landen iets korter kunnen houden dan 3 uur, want zo lang houd ik mijn kids niet rustig na een vlucht van tien uur :shock: :lol:

Hoe lang blijf je in Canada dit keer?
grts!
07-05-14: Dossier naar CIO
15-09-14: Request police certificate USA
24-10-14: Oproep medical
06-11-14: Medical
17-04-15: RPRF betalen
14-05-15: Decision made
18-05-15: CoPR!
10-10-15: Landed

Meer over onze voorbereiding en verhuizing lezen kan op http://www.mountainsandprairies.com

Jeffrey
Newbie
Naam: Jeff
Soort visum: Family Class, Spousal
In Canada Sinds: 17 Apr 2012

Post by Jeffrey » 18 Apr 2015, 02:39

Duidelijk verhaal voor iedereen die dit nog moet gaan doen. Ik woon in Vancouver dus als ik je ergens mee kan helpen, laat het me weten.
05-01-12: aanvraag verstuurd aan CIC
10-01: ontvangen bij CIC
24-02: email ivm aanvraag bij CIC ontvangen
16-04: email gekregen ivm sponsorgoedkeuring, dossier is doorgestuurd naar Europa
19-10: Aanvraag goed gekeurd en COPR ontvangen
26-10: Permanent resident

movingon
Gold Member
Naam: Movingon
Vestigings Provincie: Nova Scotia
Soort visum: PR
In Canada Sinds: 0- 8-2015

Post by movingon » 18 Apr 2015, 08:49

Gefeliciteerd met de landing, toch wel weer iets anders dan die van ons op Pearson.

Vwb de waarde van je goods: wat ik van de customs officer begreep was dat die waarde voornamelijk was om te gebruiken voor de verzekering in Canada, iets in de trant van je geeft het eerlijk op aan deze beambte, dus het zal wel kloppen, dus dan verzekeren we uw inboedel voor die waarde.

Wij hebben 1000 dollar gepind en gestort op de dag dat we ons account openden. Eerste maand was kosten vrij, de transfer was zo gemaakt tegen een betere koers dan opnemen bij de bank....
Ik zou liever niet met 7000 cash op zak rondlopen. Maar ieder zijn eigen keuze.

Vreemd dat je je bagage buiten moest laten staan..... Op een luchthaven...... Ik vond eerst immigrations en dan bagage en dan customs een logischer volgorde. Dat dat toch verschilt per POE.
Applied in 2009; COPR Fall 2013; Landed spring 2014; PR card received summer 2014 8) House sold summer 2015; In Canada since Aug 2015 :wink:

Post Reply