You are here: Forum

Nederlands paspoort aanvragen voor kind geboren in Canada

Overige vragen die niet in de andere categorieën thuispassen

Nederlands paspoort aanvragen voor kind geboren in Canada

Postby Roos » 21 Jul 2009, 11:49

Wie kan ons meer vertellen over het aanvragen van een Nederlands paspoort voor een kind wat geboren is in Canada?

Ik ben op dit moment 16 weken zwanger en op 31 december 2009 uitgerekend. Ik heb op internet gezocht naar informatie, maar er is me nog niet zoveel duidelijk geworden. Ik heb gelezen dat je je kind kan laten inschrijven bij de Nederlandse ambassade in het buitenland en ook bij de gemeente Den Haag. Maar ik zou graag van anderen horen hoe zij dit hebben gedaan en of dat dit binnen bepaalde tijd na de geboorte moet gebeuren.
Skilled Worker simplified aanvraag verstuurd: 15 juni 2007 -- documenten opgevraagd: 4 september 2009 -- documenten opgestuurd: december 2009.
Roos
Gold Member

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor kind geboren in Canad

Postby Linda P » 21 Jul 2009, 12:17

Volgens mij heb je het nu over 2 verschillende zaken, inschrijven in het register EN het aanvragen van een paspoort. Het eerste weet ik niet, hebben wij niet gedaan met onze zoon. Hij is 14 maanden geleden geboren in Canada. WIj hebben voor hem een paspoort aangevraagd bij de NL ambassade in Vancouver. Je hebt daarvoor het geboortebewijs nodig en deze moet je laten authenticeren in Winnipeg. Wanneer je dat retour hebt, kun je met het hele pakketje een paspoort aanvragen bij de ambassade.
Linda P
Senior Member

Postby movingon » 21 Aug 2009, 05:53

Ik heb de link hier al eens eerder geplaatst, een search had het vast opgeleverd. Voor je kind kan het handig zijn zijn/haar geboorteakte in het register van de gemeente Den Haag bij te laten schrijven (mijn ouders hebben dat toenertijd niet gedaan en ik heb nu problemen om dat voor elkaar te krijgen, mijn buitenlandse geboorte was in het midden oosten en het is wat ingewikkeld om daar weer een geboorteuittreksel vandaan te krijgen) : zie voor meer informatie deze link van de gemeente Den Haag:

http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=21373

Voor een paspoort kun je inderdaad naar een Nederlandse ambassade. Het zijn zoals Linda zegt twee verschillende dingen.

Succes met de zwangerschap.
Pamela

PS Ondanks dat Canada een westers land is, zou ik toch even de moeite nemen voor je kind, mocht het ooit in Nederland willen gaan wonen/werken of studeren, dan is het makkelijk als hij in Den Haag terecht kan, en niet terug hoeft naar Canada voor zoiets. Het is nu een kleine moeite als je het als ouders doet wanneer je wellicht hier op familiebezoek bent.
movingon
Junior Member

Postby Sebastiaan » 21 Aug 2009, 10:39

A) Vraag een groot formaat geboortecertificaat op bij de Canadeze gemeente van geboorte.
B) Stuur deze akte op naar Ottawa om het te laten legalizeren. Hier zijn geen kosten aan verbonden, behalve je postzegel. Voor legalisatie stuur het origineel met een begeleidend briefje naar: Ministry of Foreign Affairs, 125 Sussex Drive, Ottawa ON K1A 0G2
C) Ga samen met je kind en partner naar de dichtsbijzijnde Nederlande Ambassade (Bel eerst voor een afspraak). Neem mee: kind, papa, mama, jullie paspoorten, PR-kaarten, 2 pasfoto's van het kind en het benodigde geld.
D) Wacht een week of tich voor je het kunt ophalen in persoon bij de ambassade.
Zoek je wat? Gebruik de search, google of kijk eens onder links !
Vragen, problemen of opmerkingen? Neem dan contact op via msn: span_s@hotmail.com (deze wordt niet gecontroleerd op e-mail!).
Sebastiaan
Administrator

Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Skilled

Postby Linda P » 21 Aug 2009, 10:47

Nummer D) hoeft niet altijd denk ik, de ambassade in Vancouver kan het je ook toesturen wanneer je er een envelop bij afgeeft.
Linda P
Senior Member

Postby Sebastiaan » 21 Aug 2009, 11:32

Officieel mag dat niet meer en dien je het in persoon op te halen...
Zoek je wat? Gebruik de search, google of kijk eens onder links !
Vragen, problemen of opmerkingen? Neem dan contact op via msn: span_s@hotmail.com (deze wordt niet gecontroleerd op e-mail!).
Sebastiaan
Administrator

Vestigings Provincie: Alberta
Soort visum: Skilled

Postby Roos » 22 Aug 2009, 18:50

Hmmm... op de een of andere manier heb ik jullie reacties gemist, sorry :)

Maar bedankt voor de tips. Ik vond het nogal verwarrend op internet. Ik weet inderdaad dat het aanvragen van een paspoort of het inschrijven twee verschillende dingen zijn. En het Den Haag verhaal had ik ook gevonden, maar hoe het exact werkt niet.
Ik ga me er binnenkort maar ff wat beter in verdiepen. Maar volgens mij heeft het dus geen haast en hoef je dus niet binnen een week na de geboorte je kind in te schrijven.
Skilled Worker simplified aanvraag verstuurd: 15 juni 2007 -- documenten opgevraagd: 4 september 2009 -- documenten opgestuurd: december 2009.
Roos
Gold Member

Postby Linda P » 23 Aug 2009, 10:03

Sebastiaan wrote:Officieel mag dat niet meer en dien je het in persoon op te halen...

Afgelopen december ging dat nog prima op die manier.
Linda P
Senior Member

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor kind geboren in Canada

Postby Huib_en_Sandra » 06 Mar 2010, 13:16

Wij moeten een paspoort verlengen. Nu kwamen we toevallig een wijziging tegen. Het blijkt dat je nu eerst een afspraak moet maken met het consulaat om je paspoort te mogen verlengen.
http://www.cgvancouver.org/article.asp?articleref=AR00003027EN
Huib_en_Sandra
Gold Member

Re: Nederlands paspoort aanvragen voor kind geboren in Canada

Postby Linda P » 08 Mar 2010, 11:34

Ideaal toch, hoef je in ieder geval niet meer te wachten. Die optie hadden ze al wanneer je met kinderen kwam, dus blijkbaar bevalt dat goed op die manier!
Linda P
Senior Member

Return to Overige